Winkler Prins Encyclopedie

E. de Bruyne, G.B.J. Hiltermann en H.R. Hoetink (1947)

Gepubliceerd op 06-08-2022

Aleksandr jakowlewitsj tairow

betekenis & definitie

eigenlijk Aleksandr Kornbliet, Russisch toneelleider (Romnij, Poltawa, 24 Juni 1885 - Moskou Dec. 1950), gaf al vroeg zijn carrière als advocaat op voor de toneelloopbaan, verbond zich eerst aan een cabaret en van 1907-1908 aan een reizend gezelschap, in 1913 aan het Vrije Theater te Moskou, ensceneerde aldaar de pantomime De Sluier van Pierrette, die hem inspireerde tot een nieuwe stijl, „het bewegingstoneel”; opende in 1914 het Kamerni-Theater (Kammerspiele); oefende in zijn school de jonge artisten naast volmaakte hoogste vaktechniek in dans, acrobatiek, jongleren enz.

Zijn voorstellingen muntten uit door een geraffineerd gebruik der toneelruimte, uiterste verfijning van de uitbeelding van tekst in gebaren en choreografische plastiek. Hij was de meest Europese der Russische avantgardisten, speelde werken van O’Neill, Shaw, Chesterton. Bekendste ensceneringen: Giroflé-Girofla en De man, die Donderdag was. In 1937 werd naast hem een mededirecteur benoemd en zijn groep samengesmolten met die van het Realistische Theater onder de naam Krasnaya Presna, in 1947 veranderd in Poesjkin-Theater.

Bibl.: Zapiski resjisscra (Moskau 1921, herinneringen v. e. regisseur); Das entfesselte Theater (Potsdam 1927).

Lit.: J. Sokolow, Resjissoera A. J. T. i9i4-’24 (Moskau 1925, de regie van T.); Gregor Fülop-Miller, Das russ. Theater (Zürich-Leipzig-Wien 1928); H. Carter, The New Theatre and Cinema of Soviet Russia (London 1924); George Freedley, John A. Reeves, History of the Theatre (New York 1947).

< >