Cambiasi of Cambiaso. Onder dezen naam vermelden wij:
Giovanni Cambiasi, een verdienstelijk Italiaansch schilder. Deze heeft, naar men zegt, den regel uitgevonden om, bij het teekenen van het menschelijk ligchaam, dit laatste in teerlingen te verdeelen, ten einde eene juiste verhouding der verschillende deelen te bewaren. Hij werd geboren in 1495 in het dal van Polcevera, was een leerling van Semini en een navolger van Pordenone en del Vaga, en leefde nog in 1570.
Luca Cambiasi ook Luchetta da Genova genoemd. Hij was een zoon van den voorgaande en een gelukkig, navolger van Correggio. Geboren in 1527 te Moneglia op het grondgebied van Genua, ontving hij het eerste onderwijs van zijn vader, onderscheidde zich reeds vroeg door ongemeene kunstvaardigheid, rijkdom van denkbeelden en een prachtigen stijl, en ontwikkelde vervolgens te Rome door het ijverig bestudéren der gewrochten van Michele Angelo en Rafaël op eene degelijke wijze zijn talent als schilder. Vooral legde hij zich toe op de studie der natuur, op een bevalligen stijl en een aangenaam koloriet, en leverde gedurende 12 jaar onderscheidene meesterstukken. In de eerste plaats rekent men den marteldood van den heiligen Georg, dien van den heiligen Bartholomaeus en zijn roof der Sabijnsche maagden onder de beste stukken van dat tijdperk.
Toen de Paus hem het verlof weigerde om een tweede huwelijk aan te gaan, verviel hij tot eene zwaarmoedigheid, die zich in zijne latere stukken duidelijk openbaart. Hij overleed in 1580 of volgens anderen in 1585 of 1588. Zijne kunstvaardigheid was zóó groot, dat hij met beide handen tegelijk en met verbazende snelheid schilderde zonder vooraf schetsen of teekeningen te maken. Hij leverde dien ten gevolge zeer veel, maar daaronder ook menig stuk, dat den stempel dier vlugtigheid draagt. Twee voortreffelijke beelden van zijne hand, eene Venus en een Adonis, vindt men in ’t Muséum te Napels, en ook zijn „Paradijs” in het Escuriaal in Spanje wordt zeer geroemd.