zuidnederl. schilder, leerling van Jan van Eyck, schijnt voornamelijk te Gent en te Antwerpen gearbeid te hebben; er is van G. weinig met eenige zekerheid bekend; Juli 1467 bestuurde hij te Gent de kroningsfeesten van Karel den Stoute, zes jaren later schilderde hij in genoemde stad de versieringen voor het pauselijk jubileum; te Gent zou hij ook voor een der burgers, Jacob Weytens, een muurschildering in olieverf, voor stellende de geschiedenis van Abigail, hebben vervaardigd, waarover Weytens zoo tevreden was dat hij G. zijn beeldschoone dochter, die hem als model voor zijn Abigail gediend had, tot vrouw gaf; men wil, dat hij in zijn droefheid over haar af sterven zich in ’t klooster van Roodendale in ’t bosch van Soignies bij Brussel zou hebben begeven en daar omstreeks 1482 krankzinnig zou zijn gestorven (Swertius, Monumenta sepulcralia et inscriptiones publicae et privatae Ducatus Brabantiae, Antw. 1613). ’t Grootste gedeelte der schilderijen van G. is of door den invloed van den tijd of bij de beeldstormerij verloren gegaan. Hij muntte vooral uit door de liefelijkheid en uitvoerigheid zijner vrouwenfiguren; hij teekende juist en bezat groote heerschappij over de uitdrukking.
In de St. Jakobskerk te Gent moet zich een fraai kunstwerk uit zijn jeugd hebben bevonden, de legende der H. Catharina voorstellende, benevens een H. Maagd met ’t kind Jezus. Ook versierde hij deze kerk met glasschilderingen, die zoo voortreffelijk waren, dat men meende, dat hij die naar teekeningen van zijn meester had ontworpen. Hetzelfde werd gezegd van andere schilderijen, o. a. van een Afneming van ’t kruis, waarvan van Mander zegt: „een seer constich stuck, dan ick twijffel of de teyckeninghe van hem, of van syn meester Johannes was.” Passavant meent, dat men die schilderij ten onrechte aan G. toeschrijft. In de kerk Maria Nuova te Florence bevond zich tot 1900 een Geboorte van Christus, met twee zijvleugels (thans in de galerij der Ufficiën aldaar), welke aan G. wordt toegeschreven; het werd voor Portinari, agent der Mediceërs te Brugge, geschilderd en is een van de meest grootsche scheppingen der oud-vlaamsche school.