Fransch historieschilder, geb 17 Juli 1797 te Parijs, overl. aldaar 4 Nov. 1856, arbeidde eerst onder leiding van Wattelet, kwam voorts op het atelier van Gros, en exposeerde in het Salon van 1822 zijn eerste doeken: Joas sauvé par Josabeth, en Christ descendu de la croix; hij ging daarop nog voor eenigen tijd in de leer bij Géricault; in 1827 zond hij bij het Salon een sensatiestuk in: la Mort d’Elisabeth, en een aan dramatische gedachten overrijk schilderstuk: la Mort du président Duranti, een zijner hoofdwerken: in het Salon van 1831 werden vier meesterwerken van hem tentoongesteld, uitgevoerd naar de esthetische ideeën van de met de revolutie van 1830 tot heerschappij gekomen bourgeoisie : Cromwell ouvrant le cercueil de Charles I (Nîmes), les Enfants d’Edouard (Louvre), Mazarin mourant en Richelieu remontant le Rhône (Louvre) ; van zijn overige werken moeten vermeld : Mort de Jane Gray (1834), l’Assassinat du duc de Guise (1835, zijn hoofdwerk, thans te Chantilly), Strafford conduit au supplice (1837); van 1837—41 schilderde hij aan den halfronden wand van het Palais des beaux-arts te Parijs een soort kunst-areopaag: Assemblée des artistes les plus célèbre du moyen âge et des temps modernes, bestaande uit de grootmeesters der kunst uit alle landen en tijden, tezamen vijf groepen met 75 figuren; in zijn laatste periode koos D. meest religieuze onderwerpen : la File d’Hérodiade, Ie Christ en Gethsémanie, le Christ en croix, la Vierge au pied de la croix (1853), Moïse exposé sur le Nil ; een zijner laatste werken, les Girondins, een klein schilderstukje, wordt door de kritiek tot zijn hoofdw. gerekend.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk