Castagno - (Andrea dal), omstreeks 1410 in de nabijheid van Florence geboren, aldaar 1457 gestorven, was volgens een niet geheel ongeloof» waardig verhaal van Vasari, een herdersjongen, die door Bernardetto de Medici ontdekt en te Florence bij een schilder in de leer gedaan werd. In 1434 beschilderde hij een gevel van het Palazzo del Podestè, en schiep dan verder een lange reeks werken, waarvan ongeveer een derde bewaard gebleven is. De voornaamste zijn in het Museum van Sant’ Apollonia te Florence. C.’s oudste gedateerde werken — kruisbeelden — verraden al dadelijk den grooten invloed van Masaccio’s idealistischen kijk op de schoone werkelijkheid en Donatello’s voornaam realisme.
Van beide leerde C., maar van beide bleef hij de mindere in hun bijzondere kwaliteiten. Evenwel, al bereikte hij noch Masaccio’s harmonische compositie noch Donatello’s adeldom, C. weet innigen hartstocht op onovertroffen wijze in monumentale vormen te leggen. Aan zijn „Avondmaal” leven de apostelen wel-is-waar niet met elkander en hun Heiland mee, maar ieder afzonderlijk toont het meest volkomen opgaan in diep gepeins: de Judas was zelfs Leonardo da Vinci nog tot voorbeeld. Litteratuur: Giglioli in „Emporium” XXI (No. 122) Bergamo, 1905; Thieme-Becker’s Allg. Lexikon. d. bild. Künstler VI.