Erik Alfred Leslie, Frans componist, *17.5. 1866 Honfleur, ♱l.7.1925 Parijs. Van 1879-86 studeerde Satie aan het conservatorium te Parijs en bij F.A.Guilmant.
Hij voltooide zijn opleiding niet en werd pianist in cafés. Door zijn pianocomposities Opus 67, die in 1884 ontstonden, leerde hij in 1891 C.Debussy kennen. In die tijd kwam hij ook in aanraking met de Rozekruisers, wat van belang was voor zijn eerste muzikale scheppingsperiode. Werken als Sonneries de la Rose-Croix (1892), Danses gothiques (1893) en Messe des pauvres (1895) waren hiervan de weerslag. Tijdens de Wereldtentoonstelling te Parijs (1889) maakte hij kennis met de Aziatische muziekculturen. Van 1905-08 studeerde hij contrapunt bij V.d’Indy en A.Roussel.
In 1913 leerde hij I.Strawinsky kennen en in 1914 J.Cocteau. In samenwerking met laatstgenoemde en P.Picasso schiep Satie het ballet Parade (1917). Satie was een zeer zelfstandig en origineel componist, die vele jongere componisten heeft beïnvloed, o.a. die van de Groupe des Six. Sinds het eind van de jaren zestig bestaat er een hernieuwde belangstelling voor de muziek van Satie. Composities: piano: Gymnopédies (1888), Trois morceaux en forme de poire (1903), En habit de cheval (1911; tevens voor orkest), Embryons desséchés (1913), Sonatine bureaucratique (1917), Premier menuet (1920); ballet: Uspud (1886), Jack in the box (1899; voor piano; in 1929 door D.Milhaud geïnstrumenteerd), Mercure (1924), Socrate (1918; oratorium), toneelmuziek, liederen. Werk: Mémoires d’un amnésique (1912). LITT. R. Myers, E.Satie (1948); J.Cocteau, E.Satie (1957); W.P.Gowers, E.Satie, his studies, notebooks and critics (1966); M.Nyman, Cage and Satie (1973); G.Wehmeyer, E.Satie (1974).