Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 17-06-2020

Pollaiuolo

betekenis & definitie

Antonio del, Italiaans beeldhouwer, schilder, graveur en goudsmid, *17.1.1433 Florence, ♱4.2.1498 Rome. Pollaiuolo dreef samen met zijn broer Piero (*ca.l441, ♱1496) een atelier te Florence in de tweede helft van de vijftiende eeuw.

Ze werkten als schilders, beeldhouwers, goudsmeden en ontwerpers van tapijten, en hun kennis van anatomie en de nieuwe techniek van de olieverf samen met de studie die ze maakten van de problemen op het gebied van de weergave van kracht en actie, plaatsten hen aan het hoofd van de ‘wetenschappelijke schilders’ die aan Da Vinci vooraf gingen. Antonio trok met zijn broer in 1489 naar Rome. Daar maakten ze hun meest ambitieuze werken: de tombes voor Sixtus IV (1493) en Innocentius VIII (1492—98). Een belangrijk werk van Antonio is de Hercules en Antaios (ca.1480; Bargello, Florence). Als schilder onderging hij de invloed van Andrea del Castagno. Zijn belangrijkste werk op dit gebied, het Martelaarschap van Sint Sebastiaan (1475; National Gallery, Londen), laat zijn anatomische kennis en plastisch gevoel duidelijk blijken, evenals zijn kopergravure De strijd der naakte mannen (ca.1470).

Antonio behoort tot de belangrijkste meesters van de Italiaanse renaissance. Zijn werk is zeer expressief en vol spanning. LITT. A.Sabatini, A. e P.Pollaiuolo (1944); J.Pope-Hennessy, Italian renaissance sculpture (1958); A.Busignano, Pollaiuolo (1970).

< >