Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 29-06-2020

Gabo, Naum

betekenis & definitie

eigenlijk: Naum Pevsner, Amerikaans beeldhouwer, *5.8.1890 Briansk, †24.8.1977 Waterbury (Connecticut); van Russische afkomst, broer van de beeldhouwer Antoine ➝Pevsner. Gabo studeerde te München medicijnen, kunstgeschiedenis en wisen natuurkunde.

Hij maakte een studiereis naar Italië en verbleef van 1914—17 met zijn broer in Noorwegen. Zijn eerste plastische werken ontstonden in 1916, o.a. koppen uitgevoerd in verschillende materialen. Van 1917-21 waren beide broers terug in Rusland. In die tijd kwam Gabo in contact met K.S.➝Malevitsj en V. J.➝Tatlin. Met zijn broer publiceerde Gabo het Realistisch Manifest (1920), een proclamatie voor de vrije kunst: integratie in de sculptuur van het besef van ruimte, gekenmerkt door doorzichtigheid, en van het besef van tijd, uitgedrukt in beweging.

In deze tijd maakte Gabo zijn eerste kinetische sculptuur. Van 1922-33 was hij werkzaam te Berlijn, waar hij in contact kwam met de ‘Novembergruppe’ (o.a. P.➝Klee, W. ➝Kandinsky, L.➝Mies van der Rohe) en deel nam aan de constructivistische beweging. Sindsdien werkte hij te Parijs (1933—35), Londen (1936—46) en de VS (vanaf 1946). Zijn plastieken zijn abstract-geometrische constructies gemaakt van metaal, glas, kunststoffen, gouddraad en nylonvezels. Sommige plastieken beschilderde hij ten einde de ruimtewerking te verhogen.Werk: Gestileerde bloem voor de Bijenkorf in Rotterdam, ➝constructivisme, ➝draadplastiek, ➝kinetische kunst.

LITT. H.Read en L.Martin, Gabo, constructions, sculpture, drawings and engravings (1957).

< >