v. (-en)
1. het betonnen;
2. (concreet) de bakentonnen betonning en bebakening dient, met gebruikmaking van tonnen, boeien en bakens in door de scheepvaart bevaren wateren, ter aanduiding van de loop van vaarwaters alsmede ter waarschuwing voor ondiepten en andere gevaarlijke obstakels zoals wrakken. De betonning is volgens een vast systeem aangebracht, waarbij de door Nederland en België verzorgde betonning is gelegd volgens de in 1955 aanvaarde internationale richtlijnen die twee stelsels onderscheiden.
1. Het cardinaal stelsel wordt gebruikt op zee buiten de zeegaten om banken, wrakken enz. aan te geven. Het gebied rondom het gevaar wordt ingedeeld in vier kwadranten, nl. noord-, oost-, zuid- en westkwadrant. Ter onderscheiding van de kwadranten hebben de gebruikte boeien een speciale vorm, welbepaalde kleuren, toptekens en zijn ze doorgaans voorzien van lichten.
2. Het lateraal stelsel. Volgens dit systeem wordt de zijde van de vaargeul afgebakend door een spitse zwarte boei wanneer het om de stuurboordzijde gaat, als men uit zee komt of in de richting vaart van de vloedstroom voor de kust, door een stompe rode boei wanneer het de bakboordzijde betreft, of als men in de tegenovergestelde richting van de vloedstroom voor de kust vaart. De boeien kunnen voorzien zijn van een radarreflector en/of licht en zijn genummerd beginnend vanuit zee, de stuurboordboeien met oneven nummers, de bakboordboeien met even nummers. In beide stelsels zijn de wrakboeien steeds groen, evenals het licht dat zij soms voeren. Uiteraard wordt de overgang van het cardinaal naar het lateraal stelsel duidelijk aangegeven door een overgangston.
Alle kenmerken en verdere gegevens van de tonnen en bakens zijn vermeld in Nederland in de Betonningsstaat, en die van de lichtboeien evenals de kustlichten en lichtschepen in de zgn. lichtenlijst. De Belg. lichtenlijst heeft betrekking op alle vaste en drijvende lichten vanaf Gravelines tot Westkapelle. Voorts is de betonning en bebakening nauwkeurig aangegeven op de zeekaarten. Wijzigingen in de betonning en bebakening worden ten spoedigste meegedeeld in de Berichten aan Zeevarenden.
De betonning en bebakening wordt in Nederland door twee instanties verzorgd, nl. door de Rijkswaterstaat op die vaarwaters waar het Vaarreglement van kracht is, en in het overige gebied door de Dienst van het Loodswezen.n België valt de betonning en bebakening onder de bevoegdheid van de Nautische Directeur van het Loodswezen te Oostende wat de kustdienst betreft, en van de Nautische Directeur te Antwerpen wat de Scheldedienst betreft. Deze diensten hangen af van het Bestuur van het Zeewezen en de Binnenvaart van het Ministerie van Verkeerswezen, die nauw samenwerken met de hydrografische dienst van het Ministerie van Openbare Werken. Het Ned. deel van de Westerschelde wordt betond door de Nederlandse Dienst van het Loodswezen onder toezicht van de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart.