Vorm van reclame waarbij twee of meer merken uit dezelfde productcategorie expliciet met elkaar vergeleken worden. Is uitsluitend toelaatbaar als een vergelijking wordt gemaakt met ‘vergelijkbare’ producten, er geen sprake is van misleiding, de vergelijking volledig en objectief is en niet denigrerend is voor andere producten. In het algemeen wordt ervan uitgegaan dat het noemen van de merknaam van een ander in een vergelijkende reclame niet is toegestaan. In 1997 is echter de EG-richtlijn voor Misleidende en Vergelijkende reclame vastgesteld. Volgens deze richtlijn mag het merk van een ander in een vergelijkende reclame wel genoemd worden. De richtlijn moet nog in onze wetgeving worden opgenomen, maar men gaat ervan uit dat de rechter thans reeds het recht zal toepassen alsof de Richtlijn al is ingevoerd.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk