Kostwinnersnet - benaming voor de commercieel getinte Nederlandse tv-omroepen.
In het meerjarenplan van de NOS-voorzitter wordt Nederland 2 met Tros en Veronica het ‘kostwinnersnet’. De commercieel getinte omroepen hoeven zich daar minder dan de andere omroepen te houden aan het in de Mediawet vastgelegde programmavoorschrift en krijgen financiële steun om aantrekkelijke programma’s te kunnen maken. Het Parool, 06-04-91
De TROS en VOO (Veronica) hebben de toezegging van de andere omroepen dat ze geld krijgen voor hun ‘kostwinnersnet’. Over exacte bedragen is het NOS -bestuur het nog niet eens. de Volkskrant, 13-04-91
Cruciaal in dit plan is het ‘kostwinnersnet’ van TROS en Veronica, dat het leeuwedeel van het reclamegeld zou moeten binnenbrengen. Het Parool, 06-07-91
In het eerste van de vele reorganisatieplannen die het Hilversumse vergadercircuit het afgelopen jaar bezighielden, was een ‘kostwinnersnet’ met AVRO, TROS en Veronica voorzien, inclusief programmaonderbrekende reclame. HP/De Tijd, 12-06-92