Woordenboek van Neologismen

Marc de Coster (1999)

Gepubliceerd op 07-06-2017

Direct-mail

betekenis & definitie

Direct-mail - (Eng.), vorm van reclame waarbij de consument direct wordt aangeschreven via de posterijen. Bedrijven als American Express en Lekturama zijn bekend om dit soort praktijken.

En de PTT heeft tien procent van haar rekening betreffende de ‘direct mail’ afgehaald. Vrij Nederland, 28-04-90

Het is een programma van PTT Post, ontworpen voor bedrijven die zich bezighouden met direct-mail en die er baat bij hebben hun post zodanig - op postcode - gesorteerd bij PTT aan te leveren dat zij kortingen krijgen op de posttarieven. Computer!Totaal, april 1995

Bij de overname van het failliete Koverto in 1993 zag Van Bruxvoort nog goede perspectieven, dankzij de opkomst van direct-mail, de gerichte reclame via de brievenbus. Trouw, 21-06-96

Er liggen nog allemaal problemen die we eerst uit de weg moeten ruimen, willen die fondsen een verklaring kunnen krijgen. Dan gaat het bijvoorbeeld om direct-mail. Moet je dat nou zien als fondsenwerving of als educatie en voorlichting? Nieuwe Revu, 02-01-97

De universiteit wilde, in de woorden van Diettrich, ‘het product in de markt zetten’ en dat doel werd door middel van vele advertenties bereikt. Momenteel wordt er zelfs gewerkt met ‘direct mail’. HP/De Tijd, 31-01-97

< >