Cocoonen; cocooning - (Eng.), het zich terugtrekken uit het maatschappelijk engagement in eigen huis, tuin en bij zijn kinderen; het uitgaansleven inwisselen voor de geborgenheid van zijn woning; het scheppen van een gezellig sfeertje in de eigen woning en zich daardoor min of meer afsluiten van de buitenwereld. Men spint zich in als een insect in zijn cocon. Eind jaren tachtig is deze trend op gang gekomen. De naam werd bedacht door de Amerikaanse marketinggoeroe Faith Popcorn.
De marketeers hadden iets nieuws gevonden: ‘cocooning’. Het kwam er op neer dat wij en masse gingen verinnerlijken, meer aandacht kregen voor de immateriële geneugten, en groen gingen denken. Uitgaan in de jaren negentig zou hooguit bestaan uit elkaar treffen in de lounge: clubfauteuils, een pindaatje bij de borrel. Avenue, oktober 1989
Cocooning is de Amerikaanse trend voor het je inspinnen in huiselijkheid, een verschijnsel dat, als we de trendgevoelige media mogen geloven, momenteel op grote schaal om zich heen grijpt. Opzij, december 1989
De doorsnee Vlaming houdt het uitgangsleven voor bekeken. De moderne mens vindt nu zijn gading in huis, tuin en kinderen. De trend zat er al een tijdje aan te komen, en is nu bevestigd door de wetenschap. Cocooning heet het. De Morgen, 12-12-89
Het milieu is een schitterende uitlaatklep voor allerlei persoonlijke machteloosheid en ontoereikendheid over een gistend Oost-Europa, terrorisme, Aids, honger en armoe op de wereld en het enige dat ons nog uit de cocooning kan halen. Elsevier, 20-01-90
Thuisbankieren, pizzalijntje bellen, thuisbioscopen met de video: fenomenen die naadloos aansluiten bij de trend je op te sluiten in je eigen veilige huisje, oftewel cocooning. Haagse Post, 17-03-90
Ongewild en onbedoeld bleek ik ineens Op en Top Trendy. Schreef de huidige mode niet cocoonen voor, het lekker-sfeertje-scheppen thuis? Opzij, januari 1991
De tijdgeest staat naar mooi en allure en cocooning. HP/De Tijd, 10-05-91
Mensen worden bang: vervuiling en misdaad maken de beschaafde wereld onleefbaar. Zij trekken zich terug in hun huisjes: cocoonen. Een begrip dat Popcorn zelf in de jaren tachtig uitvond en dat inmiddels de oceaan is overgestoken. de Volkskrant, 02-05-92
In deze tijd van cocoonen en hernieuwde huwelijkstrouw is het voor loslopende dertigers lastiger geworden een goede ontmoetingsplek te vinden. David Heytze en Siska Oosterling: Ken ik jou niet ergens van!, 1994