Blokrijden - het indelen van de verkeersstroom op de autosnelwegen in zgn. ‘blokken’, die, elk begeleid door één of meer rijkswachters op de motor, met een vaste snelheid van 70 km per uur de verkeersknelpunten passeren. Belgisch initiatief, in 1989 gestart, en in 1993 gevolgd door Nederland. Dit systeem zou het fileprobleem moeten oplossen en het aantal verkeersongevallen doen verminderen.
De Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie in Driebergen pleit voor een proef met ‘blokrijden’, een systeem om filevorming in de ochtend- en avondspits tegen te gaan. Blokrijden is een Belgische uitvinding, waarmee sinds 1989 ervaring is opgedaan bij de grote vakantiedrukte van Brussel naar Oostende. Politiewagens of motoragenten verdelen het verkeer in blokken door ertussen te gaan rijden en snelheid te minderen. Inhalen is dan verboden, waardoor het vakantieverkeer is gedwongen rustig te rijden en files worden voorkomen. Het blokrijden heeft geleid tot een afname van het aantal verkeersongevallen tussen Brussel en Oostende. NRC Handelsblad, 06-01-95
De Algemene Verkeersdienst is van plan nog dit jaar het ‘blokrijden’ in te voeren. Bij grote drukte wordt op de snelwegen het verkeer in groepen auto’s verdeeld, de zogenoemde blokken. Een motoragent voegt dan ver vóór het punt waarop een file zou kunnen ontstaan in om de snelheid van het ‘blok’ terug te brengen tot 70 km per uur. Met die snelheid passeert het ‘blok’ vervolgens probleemloos het knelpunt. Leids Dagblad, 06-01-93
Om een einde te maken aan de slakkengang ging de rijkswacht over tot blokrijden. De Morgen, 30-07-97