Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Rechtstreekse reclame

betekenis & definitie

rechtstreekse reclame (= direct advertising), is een vorm van reclame, die in eigen beheer van de adverteerder wordt uitgevoerd en waarbij reclamemedium en reclame-uiting samenvallen. Het bestaan van het object is dus geheel afhankelijk van de wil van de adverteerder (b.v. brochure, reclamefolder, reclamebrief).

Rechtstreekse reclame kan naar de wijze van verspreiding worden onderverdeeld in: geadresseerd en ongeadresseerd. Geadresseerde rechtstreekse reclame geschiedde vanouds per post (= direct mail), maar kan tegenwoordig ook plaatsvinden per telefax. Ongeadresseerde rechtstreekse reclame (= direct mail) kan huis-aan- huis worden verspreid, dan wel onder ruitewissers, vanuit een toonbank-display, via hand-outs bij de uitgang van een sportpark, enz. Direct mail en huis-aan-huis bezorgde direct non-mail vallen samen onder het begrip ‘brievenbus-reclame’.

Rechtstreekse reclame mag men niet verwarren met ‘gerichte reclame’, omdat iedere met weinig ‘waste’ op de doelgroep gerichte reclame zo genoemd kan worden, dus ook b.v. vakbladreclame.

NB: Rechtstreekse mediumcommunicatie is geen algemeen aanvaarde term, maar andere communicatievormen dan reclame kunnen uiteraard ook gebruik maken van geadresseerde en ongeadresseerde verspreiding.

< >