mediumtype is een groep van gelijksoortige media, die niet identiek zijn, doch grote overeenkomst vertonen in de wijze, waarop zij zintuiglijk worden waargenomen, zodat deze in beginsel dezelfde communicatie-uiting kunnen dragen.
In de waarnemingspsychologie onderscheidt men visuele waarneming (oog/zien), auditieve waarneming (oor/horen), tactiele waarneming (huid/voelen), olfactorische waarneming (neus/ruiken) en gustatorische waarneming (mond/proeven). Media kunnen worden ingedeeld in drie hoofdmediumtypen: visuele media, auditieve media en audio-visuele media.
Een eventueel communicatiegebruik van de andere zintuigen (huid, neus en mond) blijft hier verder buiten beschouwing.
Tot de visuele media behoren de mediumtypen pers, vervoermiddelen (zowel interieur als exterieur), buitenobjecten*, projectievlakken, winkelobjecten en rechtstreeks verspreid drukwerk.
NB: Uiteraard kunnen ook andere zichtbare objecten tot communicatiedrager worden gemaakt, zoals lucifersdoosjes, produktverpakkingen en personenauto’s.
* Hieronder wordt verstaan ‘buitenhuis’, zoals afficheplakplaatsen, gevels, daken etc.
Tot de auditieve media behoren radio en andere geluidsmedia, zoals geluidsomroep-installaties op sportvelden, in winkelcentra, luidsprekers op vervoermiddelen, etc. Bovendien behoren hiertoe rechtstreeks verspreide reclame-grammofoonplaatjes, -compact discs of -banden, danwel de mogelijkheid tot het inspreken van telefonische reclameteksten.
Tot de audio-visuele media behoren bioscoop(schermen) voor reclamefilms, televisie, video en andere audio-visuele presentaties, zoals op tentoonstellingen en beurzen.
Om redenen van traditie en praktisch spraakgebruik worden in bovenstaande indeling sommige media tot aparte medium(sub)typen gerekend, hoewel deze in beginsel dezelfde communicatie-uiting kunnen dragen. Meestal is in die gevallen de confrontatiesituatie en/of het mediumbeheer sterk verschillend, b.v. afficheplakplaatsen en winkelobjecten, televisie en bioscoop, radio en geluids- reclame in winkelcentra, etc.
NB: Het meervoud van mediumtype is mediumtypen en dus niet het volstrekt onjuiste ‘mediatypen’. Vergelijk: museum (meervoud: musea) en museum-directeur (meervoud: museum-directeuren en niet musea-directeuren).