Afkorting voor Overhead Value Analysis: waarde-analyse van de overhead of indirecte kosten. Men gaat na wat de kosten en effectieve prestaties van de indirecte afdelingen zijn ten behoeve van de hoofdactiviteiten van een bedrijf. Daartoe wordt een bedrijfseconomische analyse op alle indirecte activiteiten losgelaten. Aan de hand van die analyse moeten de kosten worden vastgesteld, terwijl ook wordt nagegaan wat de waarde van die diensten voor de gebruikende afdelingen zouden zijn. Iedere overheadactiviteit wordt voorzien van een prijskaartje. Er wordt dus ook vastgesteld wat de schade voor de gebruikers zou zijn als die dienst niet werd uitgevoerd.
Daarnaast wordt aan de chef van een indirecte afdeling gevraagd welke diensten zij nog zouden kunnen blijven leveren indien hun budget tot 60% verlaagd wordt, welke diensten zij meer zouden kunnen leveren indien hun budget tot 70% verlaagd wordt enzovoort. Die opsomming gaat vergezeld van hun overwegingen en commentaren op de mogelijke alternatieven.
OVA heeft dus een tweeledig doel: het komen tot een systeem van een intern prijsmechanisme voor het leveren van de indirecte diensten en het doorvoeren van kostenbesparingen op de overheadafdelingen zelf.