1° Afdeeling van het gouvernement Celebes en Onderhoorigheden (Ned.-Indië, VII 160 nr. I), verdeeld in de onderafd. Makassar, Pangkadjene en Maros, elk met gelijknamige hoofdplaats; 672 365 inw. (1930), w.o. 3 561 Europ., 16 687 Chin. en 862 andere Vreemde Oosterlingen.
Tot de afd. behooren een aantal eilandengroepen, ten W. en Z.W. van Celebes gelegen. De emigratie is groot; 16 % der bevolking heeft zich over een groot deel van Indië verspreid. In de laatste jaren heeft zich hier een belangrijk uitvoergebied van rijst ontwikkeld.
Olthof.Missie. M. behoort tot het apost. vicariaat van Celebes (Missionarissen van het H. Hart), heeft een kerk in de stad M. en vsch. Kath. scholen. liet telde in 1936:1699 Kath. Zie verder → Ned.-Indië (sub Missie).
2° Hoofdplaats van het gouvernement Celebes en Onderhoorigheden, van de gelijknamige afd. en onderafd. (Ned.-Indië, VII160 A3); 84 855 inw., w.o. 3 447 Europ., 15 363 Chin. en 600 andere Vreemde Oosterlingen. M. is zeer gunstig gelegen aan de handelswegen van Java naar de Molukken en van Java naar Japan. De opheffing in 1906 van M. als vrijhaven heeft niet den verwachten achteruitgang van den handel gehad. De intensieve uitbreiding van het wegennet in Z.W. Celebes, meer speciaal in de streek om het Tempe-meer, is de cultures aldaar zeer ten goede gekomen, wat zijn invloed op den handel niet heeft gemist. Had men indertijd het tramlijntje Makassar—Takalar doorgetrokken naar Pampanoea via Pare-pare en Singkang, dan zou deze streek stellig nog meer in beteekenis toegenomen zijn, daar het vrachtauto-vervoer over deze groote afstanden te kostbaar is. De invoer van M. bedroeg in 1914 33 800 ton, de uitvoer 205 818 ton van 1 000 kg. De haven werd in genoemd jaar aangedaan door 922 schepen van meer dan 300 m3 netto met een gezamenlijken inhoud van 11 562 000 m3. De haven had een 40 jaar geleden slechts een 500 m langen kademuur, waarachter de akhuizen en kantoren, terwijl een zestal steigers van 0 tot 60 m lengte in zee uitgebouwd waren. In 1909 kwam een schroefpaalsteiger van 600 m klaar, maar reeds in 1910 bleek nieuwe uitbreiding noodig, welke volgens de plannen Kraus-de Jongh is uitgevoerd. Een muur van 1340 m lengte, bij laag water nog voor schepen van 9 à 10 m diepgang te bereiken, werd bijgebouwd en een afzonderlijke prauwhaven van 3 m diep aangelegd. Met deze en de in 1919-’21 uitgevoerde verdere uitbreiding samen werd besteed 12½ millioen gulden. M. is in hoofdzaak transito-haven.
De Inlandsche bevolking bestaat grootendeels uit → Makassaren en → Boegineezen, maar verder zijn allerlei volken uit den Archipel vertegenwoordigd. Het oudste gedeelte van Makassar, Vlaardingen genoemd, is het centrum van den handel. Hier vindt men de pakhuizen en kantoren en de Chineezenwijk. Dicht bij de haven staat het fort Rotterdam. Olthof