1° van Parijs. Dit werd gesloten 13 Oct. 1919 tusschen Australië, België, Bulgarije, Canada, Chili, Denemarken, Spanje, Finland, Frankrijk, Gr.-Brittannië en N.-Ierland, Griekenland, Britsch-Indië, Irak, Iersche Vrijstaat, Italië, Japan, Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Siam, Zweden, Zwitserland, Tsjecho-Slowakije, Unie van Zuid-Afrika, Uruguay, Joegoslavië. Het verdrag is van publiekrechtelijken aard, kent aan ieder der verdragsluitende partijen souvereiniteit over de luchtkolom boven haar gebied toe.
Elk lid verleent in tijd van vrede aan de luchtvaartuigen van de andere verdragsluitende staten vrijheid van vreedzaam verkeer boven zijn grondgebied; voor de instelling van een internationale luchtlijn is echter voorafgaande vergunning noodig. ➝ Luchtverkeer (vrijheid van). Daarnaast kunnen routes gewijzigd worden, welke de luchtvaartuigen moeten volgen, terwijl voorts voorbehouden en beperkende bepalingen gemaakt kunnen worden t.a.v. het vervoer van personen en goederen tusschen twee punten van het grondgebied in een staat. Luchtvaartterreinen van een verdragsluitenden staat, die tegen betaling van zekere rechten zijn opengesteld voor het algemeen gebruik door de eigen luchtvaartuigen, zullen onder dezelfde voorwaarden zijn opengesteld voor de luchtvaartuigen behoorende tot de andere verdragsluitende staten.
Er wordt ingesteld een internationale commissie, staande onder het gezag van den Volkenbond en zetelend te Parijs. De commissie behandelt en doet voorstellen tot wijziging of verbetering van de verdragsbepalingen, verzamelt gegevens betreffende de internationale luchtvaart en oefent verschillende bij het verdrag gegeven bevoegdheden uit. Het verdrag heeft 8 belangrijke bijlagen betreffende kenteekenen, aan te brengen op de luchtvaartuigen, boordboeken, verkeersregelingen, eischen voor de verschillende brevetten, meteorologischen dienst en douane.
Nederland is toegetreden bij de Wet van 2 Juli 1928, Stbl. 226.Lit.: Albert Roper, La Convention Internationale du 13 Oct. 1919 (Parijs 1930). Slotemaker.
2° Luchtvaartverdrag van Warschau (Oct. 1929). Dit regelde de ➝ aansprakelijkheid van den luchtvervoerder.