inrichting, welke het mogelijk maakt, een deel van de bovenleiding van een electrisch spoorwegnet aan aarde te schakelen, met het doel door verwarming van de bovenleiding de door ijzel gevormde ijslaag (soms 1 1/2 cm dik), welke het geheele verkeer ontwricht, van de arbeidsdraden te verwijderen. Mechanische verwijdering is vrijwel uitgesloten.
Gebleken is, dat bij een stroombelasting van 21/2 A per mm2 in de bovenleiding voldoende verwarming is te verkrijgen, hetgeen bij een draaddoorsnede van 400 mm2 een stroomsterkte van 1 000 A noodig maakt. Deze stroomsterkte is te verkrijgen door een deel van de bovenleiding van een zoodanige lengte, dat de weerstand ongeveer 11 /2 Ohm bedraagt, eenerzijds te verbinden met de bedrijfsspanning van 1500 V, anderzijds aan aarde te leggen.
In het onderstation is daartoe extra een zgn. ijsschakelaar aangebracht om de bovenleiding aan aarde te kunnen leggen. Verder wordt gebruik gemaakt van de in de bovenleiding reeds aanwezige schakelaars.
Deze zijn voorzien van motoren, welke van het naastliggend station of seinhuis bediend worden. In de practijk is gebleken, dat bij het gebruik van de ij. vóór aanvang van den dienst na 20 min. verwarming resultaat werd bereikt. Pot.