Consumentensurplus - (consumers-rent) is het voordeel, dat een consument geniet, doordat hij een artikel of een dienst voor minder geld verkrijgt dan hij er op grond van de dringendheid zijner behoefte en van de grootte zijner koopkracht voor had willen geven. Verlaging van den prijs beteekent dus, dat meer groepen der bevolking het artikel kunnen koopen, en tevens, dat andere bevolkingsgroepen een c.surplus verkrijgen.
Daar ze de aldus bespaarde koopkracht voor andere artikelen of andere doeleinden kunnen aanwenden, vermeerdert hun welvaart. Dat beteekent echter niet steeds vermeerdering van de welvaart in het algemeen. Want het consumentensurplus, dat verkregen wordt ten koste van een redelijke vergoeding aan de producenten, beteekent geen welvaartvergrooting.
Wanneer bij een monopolie ot bij onderlinge prijsafspraken tusschen de verkoopers voor hetzelfde artikel of voor denzelfden dienst aan de verschillende groepen van koopers prijzen in rekening worden gebracht, die hooger zijn naargelang de koopkracht der koopers grooter is (gedifferentieerde prijspolitiek), wordt aan de koopers het consumenten-surplus geheel of grootendeels ontnomen. Ook deze politiek kan (niet echter altijd) de algemeene welvaart schaden. Cobbenhagen.