Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Misleidende reclame

betekenis & definitie

Misleidende reclame verwijst naar alle reclame-uitingen waarin mededelingen over goederen of diensten voorkomen, die bij ontvangers opzette¬lijk een verkeerde voorstelling opwekken. Misleiding kan plaats¬vinden ten aanzien van:

a. de aard, samenstelling, hoeveelheid, hoedanigheid, eigen¬schappen of

gebruiksmogelijkheden;

b. de herkomst, de wijze of het tijdstip van vervaardigen;
c. de omvang van de voorraad;
d. de prijs of de wijze van berekenen daarvan;
e. de aanleiding of het doel van de aanbieding;
f. de toegekende onderscheidingen, getuigschriften of andere door derden uitgebrachte

beoordelingen of gedane verklarin¬gen, of de gebezigde wetenschappelijke of vaktermen, techni-sche bevindingen of statistische gegevens;

g. de voorwaarden, waaronder goederen worden geleverd of dien¬sten worden verricht of de

betaling plaatsvindt;

h. de omvang, inhoud of tijdsduur van de garantie;
i. de identiteit, hoedanigheden, bekwaamheid of bevoegdheid van degene door wie, onder

wiens leiding of toezicht of met wiens medewerking de goederen zijn of worden vervaardigd of aangeboden of de diensten worden verricht;

j. vergelijking met andere goederen of diensten.

Misleidende reclame is strafbaar. Op grond van de ‘Wet Misleiden¬de Reclame’ kan de bedrijver hiervan worden verplicht tot het voor zijn rekening plaatsen van een rectificatie (zgn. corrigerende reclame) in hetzelfde medium of dezelfde media, op hetzelfde for¬maat en op een vergelijkbare wijze. Ook kan vergoeding van de geleden schade worden geëist, hoewel in de praktijk deze schade vaak moeilijk aantoonbaar is.

< >