Misleidende reclame verwijst naar alle reclame-uitingen waarin mededelingen over goederen of diensten voorkomen, die bij ontvangers opzette¬lijk een verkeerde voorstelling opwekken. Misleiding kan plaats¬vinden ten aanzien van:
a. de aard, samenstelling, hoeveelheid, hoedanigheid, eigen¬schappen of
gebruiksmogelijkheden;
b. de herkomst, de wijze of het tijdstip van vervaardigen;
c. de omvang van de voorraad;
d. de prijs of de wijze van berekenen daarvan;
e. de aanleiding of het doel van de aanbieding;
f. de toegekende onderscheidingen, getuigschriften of andere door derden uitgebrachte
beoordelingen of gedane verklarin¬gen, of de gebezigde wetenschappelijke of vaktermen, techni-sche bevindingen of statistische gegevens;
g. de voorwaarden, waaronder goederen worden geleverd of dien¬sten worden verricht of de
betaling plaatsvindt;
h. de omvang, inhoud of tijdsduur van de garantie;
i. de identiteit, hoedanigheden, bekwaamheid of bevoegdheid van degene door wie, onder
wiens leiding of toezicht of met wiens medewerking de goederen zijn of worden vervaardigd of aangeboden of de diensten worden verricht;
j. vergelijking met andere goederen of diensten.
Misleidende reclame is strafbaar. Op grond van de ‘Wet Misleiden¬de Reclame’ kan de bedrijver hiervan worden verplicht tot het voor zijn rekening plaatsen van een rectificatie (zgn. corrigerende reclame) in hetzelfde medium of dezelfde media, op hetzelfde for¬maat en op een vergelijkbare wijze. Ook kan vergoeding van de geleden schade worden geëist, hoewel in de praktijk deze schade vaak moeilijk aantoonbaar is.