Doelstelling verwijst volgens de auteurs van deze uitgave naar het - om ver¬warring te voorkomen - wenselijk onderscheid te maken tussen de begrippen doelstelling, taakstelling, probleemstelling en vraag¬stelling. De twee laatste begrippen betreffen specifiek marktonder-zoek.
Doelstellingen of bedoelingen (Eng.: objectives) worden geformu¬leerd in algemene termen en kunnen betrekking hebben op de gehele onderneming (bijv. onze winst op eenzelfde niveau hou¬den), op het marketingplan (bijv. het marktaandeel vergroten), op het communicatieplan (bijv. de bekendheid van ons produkt laten stijgen) en op het mediaplan (bijv. heel veel personen binnen één week bereiken).
Taakstellingen of taken (Eng.: goals) zijn in tijd en percentages concrete gekwantificeerde doelstellingen, bijvoorbeeld (op basis van de hiervoor genoemde doelstellingen) binnen één jaar ƒ 10 miljoen winst maken, de omzet binnen één kwartaal met minimaal 10% verhogen, na afloop van de betreffende reclamecampagne tenminste 20% toevoegen aan de spontane merkbekendheid, na één week in de doelgroep een dekking van tenminste 75% realise¬ren met een mediumconfrontatiefrequentie van minimaal 3.