m., weerstand die een vliegtuig ondervindt als het door lucht wordt aangestroomd.
Men kan de vliegtuigweerstand D op tweeërlei wijze onderverdelen:
1. in de vleugelweerstand Dw die inherent is aan de noodzakelijke aanwezigheid van een draagvlak voor het bewerkstelligen van de draagkracht en in de schadelijke weerstand D% veroorzaakt door de niet primair voor het leveren van draagkracht tot het vliegtuig behorende onderdelen, zoals romp, motorgondels, staartvlakken en onderstel;
2. in de geïnduceerde weerstand Di ( draagvleugeltheorie) die oorzakelijk samenhangt met het ontstaan van een draagkracht op de vleugel en in de restweerstand Do die daarvan onafhankelijk is en een gevolg is van op vleugel ( vleugelweerstand), romp, motorgondels, staartvlakken, onderstel enz. optredende, de beweging van het vliegtuig tegenwerkende, druken wrijvingskracht, alsmede van de nadelige beïnvloeding der luchtstroming op plaatsen waar deze langs (‘tussen’) de wanden van twee aan elkaar grenzende vliegtuigdelen strijkt ( interferentie weerstand).
In het eerste geval is D = Dw + Ds, waarbij Ds voor een klein gedeelte uit interferentieweerstand Dint bestaat. In het tweede geval is D = Di + Do, waarbij een gedeelte Do (10—20 %) uiteraard ook Dint is. Na deling door ½ 𝜚 ᐧ V2 ᐧ S ( drift, LUCHTVAART), volgt resp. CD = CD,w + CD,S en CD = CD,I + CD,O CD,O = CD,p + CD,S ( vliegtuigpolaire). De vliegtuigweerstandscoëfficiënt CD wordt, evenals de vleugelweerstandscoëfficiënt CD,w betrokken op de vleugeloppervlakte S. Voor de vliegtuigdelen als romp, motorgondels, staartvlakken, onderstel enz. zijn de weerstandscoëfficiënten CD,n echter betrokken op een kenmerkende oppervlakte Sn van deze delen zelf (b.v. de frontale oppervlakte, zoals de grootste rompdoorsnede). CD kan nu worden geschreven in de vorm:
CD = CD,W + (1/S) Σ(CD.n · Sn) + CD.int Hierin betekent Σ(CD.n · Sn) de algebraïsche som van alle produkten (CD,,n · Sn). Aangezien CD,W = CD,I + CD,P = CLL2/(𝜋𝜆) + CD.P is CD= CLL2/(𝜋𝜆) + CD.P + (1/S) Σ(CD.n · Sn) + CD.int Uit deze uitdrukking kan men zien bij welke waarde van de draagkrachtscoëfficiënt CL de volgens deze vergelijking berekende waarde van CD behoort. Bij vergroting van de invalshoek a van de vleugel ( instelhoek; afb.), zullen, zowel Di, als Ds en de profielweerstand Dp, toenemen. De waarde CD.i = CLL2/(𝜋𝜆) geldt strikt genomen uitsluitend voor een elliptische verdeling van de draagkracht, beschouwd langs de spanwijdte, hetgeen alleen bij een elliptische omtreksvorm van de vleugel het geval is. Bij alle andere omtreksvormen is CD,i groter. Is voor een bepaalde vleugelvorm de correctiefactor gelijk aan 𝜑, (die altijd 1 is), dan wordt: CD,i = CLL2 (1 + 𝜑)/(𝜋𝜆).