Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 31-01-2022

Vleugelweerstand

betekenis & definitie

m. (-en), weerstand die een vliegtuigvleugel ondervindt als deze door lucht wordt aangestroomd.

De vleugelweerstand (Dw bestaat uit twee bestanddelen:

1. de geïnduceerde weerstand (Di ) die wordt ingeleid door de stroming van de lucht om de vleugeltips (draagvleugeltheorie) en die oorzakelijk samenhangt met de op de vleugel optredende draagkracht;
2. de profielweerstand (Dp ) die wordt bepaald door de vorm en de ruwheid van het vleugeloppervlak, derhalve van de keuze van het vleugelprofiel en van de gesteldheid van de vleugelhuid. D = Di + Dp (vliegtuigpolaire).

De profielweerstand is opgebouwd uit een druken een wrijvingsweerstand. De ‘drukweerstand’ is een gevolg van een toenemende druk in de stromingsrichting, waarbij zelfs wervelvorming in de grenslaag en daarbuiten kan gaan optreden (turbulente stroming). Hoe sneller (over korte afstand) de druk vermeerdert, des te groter is de drukweerstand, met de mogelijkheid van wervelvorming. Plotselinge richtingsveranderingen, scherpe kanten en uitstekende delen, die de stroming zouden dwingen snel van richting te veranderen, moeten, in ieder geval aan de achterzijde van aangestroomde (of bewegende) vliegtuigdelen, worden vermeden, daar zij een aanmerkelijke, plotselinge drukverhoging veroorzaken. De drukweerstand op een vliegtuigvleugel hangt dus sterk af van de vorm van het profiel en van de invalshoek.

De ‘wrijvingsweerstand’ is een gevolg van de afremming van de grenslaagstroming door de min of meer ruwe huid van de vleugel. Hierdoor ontstaat een schuifkracht aan het vleugeloppervlak die, tot op een zekere afstand van dat oppervlak, haar invloed ook doet gelden op de stromingslagen daarboven. Door de vleugelhuid zo glad mogelijk uit te voeren (en te houden: polijsten) en te zorgen dat de grenslaag zo lang mogelijk laminair blijft, kan de wrijvingsweerstand worden verminderd.

Uit Dw = Di + Dp volgt na deling door ½ ϱ . V2 S (drift, LUCHTVAART): CD.w = CD.i + CD.p. Het verband tussen CL en CD.w, resp. CD.i kan in een diagram worden weergegeven (vliegtuigpolaire), waarin de polaire voor C0.i een parabool is, omdat CD.i = CLL2 / (𝜋.ƛ) (draagvleugeltheorie). vliegtuigweerstand.

< >