Chinees toneelschrijver, *13.3.1898 Tsj’ang-sja. Na zijn studie in Japan, waar hij o.a. kennismaakte met Kwo Mo-zjo, keerde T’ièn in 1921 terug naar Sjanghai, waar hij op een veelzijdige manier het moderne toneel en de film bevorderde.
Zijn vroege stukken waren nogal sentimenteel, maar nadat hij in 1931 lid was geworden van de Chinese Communistische Partij werden sociale en patriottische thema’s van belang in zijn werk. Van 1938-45 en na 1949 werkte hij in Tsjoengking en hield hij zich bezig met de modernisering van de traditionele Opera van Peking. Hij schreef een aantal historische kostuumstukken; een daarvan, Siè jau-hwan (1961) werd tijdens de Culturele Revolutie in 1966 geïnterpreteerd als een bedekte aanval op Mao Tse-toeng en T’ièn werd daarom het onderwerp van felle kritiek. Uitgave: The white snake; a Peking opera, door Yang Hsien-yi en G. Yang (1957); A play, door Kuan Han-ch’ing (1961).