Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 13-12-2021

premieverkoop

betekenis & definitie

m., (België) cadeaustelsel.

Premieverkoop wordt door de Wet op de Handelspraktijken van 14.7.1971 waaronder de premieverkoop sindsdien valt, ‘gezamenlijk aanbod van produkten of diensten’ genoemd. In principe is de premieverkoop verboden. Enkele uitzonderingen zijn daarop voorzien. Men mag gezamenlijk tegen een globale prijs aanbieden:

1. produkten of diensten die een geheel vormen;
2. gelijke produkten of diensten mits elk afzonderlijk verkrijgbaar is tegen de gewone prijs. Verder voorziet de wet een aantal gevallen waarin het toegelaten is bepaalde zaken kosteloos samen met een hoofdprodukt of -dienst aan te bieden: de toebehoren van een hoofdprodukt, verpakkingen, kleine diensten en onbeduidende voorwerpen, monsters uit het assortiment van de fabrikant van het hoofdprodukt, voorwerpen met onuitwisbare en duidelijk zichtbare reclameopschriften, vignetten en andere prenten, titels tot deelneming aan loterijen, aan wedstrijden e.d. Verder mag men o.m. eveneens titels, die recht geven op een ristorno in geld, kosteloos aanbieden.

LITT. D.van den Bulcke en J.van Acker, Premies, premiebons of -zegels en kortingszegels (1964).

< >