een vleugel waarbij, onder normale bedrijfsomstandigheden, de luchtstroom over een gedeelte van de profielomtrek een snelheid heeft die boven de geluidssnelheid ligt. De luchtsnelheid om een vleugel, langs de omtrek van het vleugelprofiel, is niet overal hetzelfde.
Aan de bovenkant van het profiel, over het voorste deel, is de snelheid van de langsstromende lucht groter dan de vliegsnelheid. Bij snelheden die door subsone straalvliegtuigen bereikt worden loopt de plaatselijke luchtsnelheid op tot tegen die van het geluid of hoger, de stroming is dan supersoon. Hierdoor wordt zowel de draagkracht als de plaats waar de totale draagkracht gedacht kan worden aan te grijpen sterk beïnvloed. Zowel de weerstand als de stabiliteit van het vliegtuig hebben dan een negatieve invloed op de prestaties van het vliegtuig. De vormgeving van de superkritieke vleugel is zodanig dat deze invloeden minimaal zijn. De vleugel heeft een dikker profiel dan een normale vleugel en kan daardoor lichter geconstrueerd worden en meer brandstof bevatten.
De geringere vleugelweerstand geeft o.a. een besparing aan brandstof, belangrijk voor lange-afstandvluchten. Tevens kan de vleugelbelasting opgevoerd worden (het vliegtuig dus zwaarder, groter) zonder dat start- en landingssnelheden hoger worden, dus zonder de noodzaak van langere landingsbanen. De dikkere superkritieke vleugel biedt tevens de mogelijkheid verder ontwikkelde landings- en vleugelkleppen in te bouwen en over te gaan naar grenslaagafzuiging om de vleugel waarmee de vleugelweerstand verder verminderd kan worden.