(kruiselingse prijselasticiteit)
Maatstaf om de mate en intensiteit van de concurrentie tussen twee producten/ merken te bepalen indien één product/merk in prijs verandert. Daartoe wordt het effect van deze prijsverandering van het ene product/merk gerelateerd aan de verkochte hoeveelheid van het andere product/merk.
De kruisprijselasticiteit van product/merk A ten opzichte van product/merk B
is:
de relatieve hoeveelheid verandering van product/merk A
de relatieve prijsverandering van product/merk B
Op basis van de waarde van de kruisprijselasticiteit wordt er onderscheid gemaakt tussen drie vormen van concurrentie:
1 Kruisprijselasticiteit > 0: de producten/merken zijn concurrerend. Een prijsstijging van het ene product/merk leidt tot een vergroting van de afzet van het andere product, ofwel een prijsdaling van het ene product/merk leidt tot een daling van de afzet van het andere product.
2 Kruisprijselasticiteit = 0: de producten/merken zijn niet concurrerend of indifferent voor elkaar. Een prijsstijging of prijsdaling van het ene product/ merk leidt niet tot een afzetverandering van het andere product.
3 Kruisprijselasticiteit < 0: de producten/merken zijn complementair. Een prijsstijging van het ene product/merk leidt tot een daling van de afzet van het andere product, ofwel een prijsdaling van het ene product/merk leidt tot een vergroting van de afzet van het andere product.