Gepubliceerd op 13-10-2023

distributiestrategie

betekenis & definitie

De verzameling samenhangende strategische distributiebeslissingen, te weten:

-de keuze van het aantal verschillende kanalen waarmee de producent een relatie gaat of wil gaan onderhouden, oftewel de keuze voor een enkelvoudige kanaalstrategie, een duale kanaalstrategie of een multikanaalstrategie;
- de keuze van het aantal niveaus (distributieschakels) in het gekozen kanaal, ofwel de lengte van het kanaal;
-de keuze van het aantal kanaaldeelnemers per niveau oftewel de keuze voor intensieve, selectieve of exclusieve distributie;
-de keuze voor het serviceniveau van de distributieactiviteiten;
-de keuze van de typen tussenpersonen, oftewel de keuze welke functies door welke tussenpersonen dienen te worden vervuld; dit is ook te beschouwen als een keuze voor winkeltype, winkelconcept en groothandelstype;
-de keuze voor een bepaalde samenwerkingsvorm tussen kanaaldeelnemers onderling, de organisatievorm van het distributiekanaal;
-de keuze van soorten en hoogten van de kortingen die men aan distribuanten geeft;
-de keuze voor een push-, dan wel een pull-strategie, of een strategie daar tussenin.

< >