(Eng. Generation X, titel van een roman uit 1991 van de Amerikaanse auteur Douglas Coupland, waarin de hoofdpersonen hun uitzichtloze banen opgeven en er doelloos op los leven), marketingetiket voor de generatie mensen geboren tussen 1960 en 1970, de kinderen van de babyboomers. Zij zijn meestal hoger opgeleid en worden vaak gezien als apathisch, anti-materialistisch, pessimistisch en onverantwoordelijk. → Generatie Nix.
Je mag niet verwachten dat de ‘generatie X’ het voortouw neemt in een proces van nationale regeneratie. Elsevier, 03-03-94
Ik behoor niet echt tot ‘Generatie X’, of hoe dat marktsegment ook mag heten... Humo, 13-09-94
Marktonderzoeker en trendwatcher Klaus van den Berg, ook trend-editor voor het tijdschrift ‘Dutch’, ziet het fenomeen als een gevolg van een generatiewissel. ‘De babyboomers zitten op een eindpunt en Generatie X heeft de nieuwe koopkracht. Wie is die generatie? Dat zijn mensen die voor een deel de babyboomwaarden meekregen - zelfontplooiing, individualisme, harmonie enzovoort - maar die tenslotte zijn opgevoed in de jaren zeventig. Het is de Top-Popgeneratie wiens beeld van glamour is gevormd door het kijken naar “Abba en Boney M”.’ Knack, 04-09-96
In de reclamewereld ontdekte men dat er zoveel van elkaar verschillende jongeren - doelgroepen bestonden, dat men er geen duidelijke campagnes op kon loslaten. De ‘generatie X’ was geboren. Psychologie, april 1997
Net als de meeste andere Nederlanders van hun leeftijd zijn ze gezond en gelukkig. Maar zij zijn, jong als ze nog zijn, ook geslaagd. Ze zijn de ‘generatie X’ genoemd, jonge mannen en vrouwen zonder eigenschappen, onbepaald en onzichtbaar. Elsevier, 11-10-97
Generatie X is aan gort geanalyseerd, maar er bestaat onder jongeren wel degelijk een gedeeld levensgevoel. NRC Handelsblad, 05-12-97
Nirvana’s hit ‘Smells like teen spirit’ stond symbool voor de kwaal van de jongeren van de jaren negentig. ‘Here we are now, entertain us.’ Deze generatie leed aan totale apathie, deze generatie was cynisch en toonde slechts desinteresse. Dit was ‘generatie x’ - door zijn omvang ook van grote commerciële waarde. Esquire, mei 1998