Woordenboek van Neologismen

Marc de Coster (1999)

Gepubliceerd op 08-06-2017

Eindtermen

betekenis & definitie

Eindtermen - minimum aan kennis en vaardigheid dat afgestudeerde leerlingen moeten hebben. Rond 1974 nog een vrij onbekende term; pas in de jaren tachtig meer frequent gebruikt. → kerndoelen.

Gelukkig is het bestaan van het woord ‘eindterm’ nu officieel bevestigd. Een hoogaanzienlijke commissie, belast met de taak, voorstellen te doen voor wat zo welluidend heet ‘herstructurering van het onderwijs’, heeft het voorbeeld gegeven en de bewindslieden van onderwijs en wetenschappen hebben, in hun memorie van antwoord nopens het desbetreffende wetsontwerp, dat voorbeeld gevolgd. We weten het nu. Een eindterm is: ‘het geheel van kennis, vaardigheden en attituden, waarover een afgestudeerde bij de afsluiting van zijn opleiding dient te beschikken.’ Onze Taal, juli/augustus 1974

Het woord was van de week niet van de lucht en op ieders lip: eindtermen. Kenden we dat woord al vaker, bedenk ik me nu? Niet bij mijn weten had ik er nog ooit van gehoord. Opeens werd het in vele kranteartikels en interviews gebruikt. Eindtermen. Toen ik het woord voor de eerste keer las, dacht u en ik toch zeker ook dat het hier handelde om een begrip uit de euthanasiediscusie? Maar nee dus. Het woord eindtermen bleek thuis te behoren in de reeële werkelijkheid van het onderwijs. Ja een enkele krant plaatste het woord nog wel tussen ‘ ’, maar in het algemeen twijfelde niemand eraan dat het niet behoorde tot de officiële woordenschat der Nederlandse taal en de kans is niet uitgesloten dat we dat woord nog heel vaak zullen tegenkomen. de Volkskrant, 04-04-87

Eindtermen beschrijven wat leerlingen van vier tot twaalf jaar aan het einde van de basisschool moeten kennen, kunnen en begrijpen. Trouw, 28-04-88

Eindtermen: Wetstratees voor pedagogische doelstellingen. Of nog duidelijker: minimumkennis. De Vlaamse minister van Onderwijs Van den Bossche wil bij decreet vastgelegd zien wat jongeren moeten weten en kennen wanneer zij de basisschool hebben afgemaakt. Eerst moeten ze natuurlijk klaar zijn met het kleuteronderwijs. Ook daar gelden minimumeisen maar die heten dan ‘ontwikkelingsdoelen’. Het is de bedoeling dat later ook eindtermen voor de eerste twee jaren van de middelbare school worden ingevoerd, hoe die moeten gaan heten is nu (juli 94) nog niet bekend. Overigens is het verzet tegen deze eindtermen groot. Pedagogen en onderzoekers voeren aan dat het systeem gemakkelijk uit de hand kan lopen en dat de eindtermen ons zullen voeren naar een vorming op maat van de markteconomie. Jef Coeck: Nieuwsspraak. Een zakwoordenboekje, 1994