JURIEU (Pierre), predikant bij de waalsche gemeente te Rotterdam, geb. 24 Dec. 1639 te Mer (arrondissement Blois), overl. te Rotterdam 11 Jan. 1713. Reeds in 1667 werd hij aangezocht zijn pastoraat te Mer met dat van Rotterdam te verwisselen, doch hij meende om geldelijke redenen dit te moeten weigeren.
In 1671 werd hij benoemd tot professor aan de protestantsche universiteit te Sedan, waar hij bleef tot de opheffing dezer academie (Arrêt du 9 Juillet 1681). Zijne vroeger gevoerde polemiek tegen het katholicisme maakte het verblijf in Frankrijk voor hem gevaarlijk; hij vluchtte naar Holland en vestigde zich hetzelfde jaar te 's Gravenhage. Groningen en Rotterdam haastten zich hem een predikantsplaats aan te bieden; hij koos de laatstgenoemde stad en werd 7 Juni 1682 als zoodanig bevestigd; kort daarop werd hij benoemd tot professor aan de illustre school aldaar. Hij was gehuwd met Hélène du Moulin - zuster van Susanne du Moulin, gehuwd met Jaques Basnage - eene vrouw met mystieken en spiritistischen aanleg. De dogmatische vraagstukken trokken weinig aandacht bij de protestanten in Frankrijk; zij werden te veel bezig gehouden met hun verweer tegen de aanvallen van het katholicisme. Ook bij Jurieu bleken de dogmatische vraagstukken toen niet op den voorgrond te staan.
Immers, kort na zijne vestiging te Rotterdam trachtte hij eene vereeniging van de remonstranten met de gereformeerde Kerk tot stand te brengen. Hij staakte echter zijne pogingen daartoe, nadat hem eenige besprekingen over dit onderwerp met prins Willem III waren toegestaan - hij begreep toen, dat het volgens zijne uitdrukking de ‘ruine du bon parti’ zou zijn. Later neigde hij meer en meer tot een streng dogmatisch calvinisme en streedt voor die richting met grooten ijver. Die overtuiging werd weldra zoo overwegend, dat hij geen afwijking toeliet. De waarde van eene andere opvatting dan de zijne erkende hij niet: hij verkondigde ‘de waarheid’ en wie daarvan afweek, was een ketter en moest vervolgd worden. Met deze overtuiging bezield twistte hij voortdurend met verschillende protestanten. De voornaamste strijd, dien hij voerde, is zeker die met Pierre Bayle (kol. 256). De aanleiding daartoe was zijn boek L'Accomplissement des Propheties ou la Délivrance prochaine de l'Eglise in 1686 uitgegeven; de inhoud werd bestreden o.a. door een anoniem geschrift: Avis important aux Refugiés sur leur prochain etour en France.
Jurieu meende daarin de hand van Bayle te herkennen, en hoewel deze meermalen heeft ontkent de schrijver te zijn, en het ook thans op goede gronden wordt betwijfeld (Ch. Bastide in Bulletin Protest. Franc. 1907, 544) viel Jurieu hem zeer heftig aan; verschillende geleerden, theologen, Kerken, Synoden en zelfs de Staten mengden zich in den strijd, wat dan ook ten gevolge had, dat bij resolutie van de rotterdamsche vroedschap van 30 Oct. 1693 Bayle als professor werd afgezet. Jurieu's staatkundige overtuiging was overeenkomstig de opvatting van de fransche Hugenooten der 16e en begin 17e eeuw, in de zuidelijke provinciën ontstaan onder den indruk van den Bartholomeusnacht en verkondigd door François Hotman, Théodore de Bèze en anderen. Zij beschouwden den staat als gevestigd op een ‘bilateral contrat’ tusschen vorst en volk. De souvereiniteit berustte bij hen; immers de vorst is aangesteld in het belang van het volk en niet omgekeerd, zoodat wanneer de vorst het geweten van het volk tiranniseert, het volk in zijn recht treedt en aan een ander het bewind kan opdragen. Volgens die opvatting verdedigde Jurieu de engelsche troonsverwisseling van 1688 en voorspelde hij het toekomstig aftreden van Louis XIV.
Tegen deze opvatting kwam de Avis important in verzet en toonde aan, dat dit beweren tot anarchie moest leiden en het recht tot oproer er door zou worden gewettigd. De beoordeeling van de inbezitneming van de engelsche kroon door prins Willem III was dan ook de voornaamste reden tot het vonnis, waarbij Bayle het professoraat werd ontnomen. Van 1685 tot 1696 is Jurieu voortdurend in strijd. Pierre Papin, de la Conseillere, Henri Basnage de Beauval, Phin Pielat, Samuel Basnage de Flottemanvelle, le Gendre, Elie Saurin, Pierre de Joncourt en anderen vervolgde hij allen wegens heterodoxie. Zijne beschuldigingen waren in zulke heftige bewoordingen, dat de Synode, die telkenmale op verzoening der partijen aandrong, daarin zelden slaagde, ja zelfs, o.a. in den strijd tusschen hem en Elie Saurin genoodzaakt was, ook uit vrees voor scheuring in de gemeente, aan beide partijen het zwijgen op te leggen onder bedreiging hen desnoods als predikanten af te zetten. Jurieu schreef veel en sprak met overtuiging; zijn gehoor sleepte hij mede. Tot ernstig onderzoek zijner bewijsgronden, mogen toen mannen als Bayle en Saurin bekwaam en bevoegd zijn geweest, het grootste gedeelte van zijn gehoor luisterde en .... geloofde.
Geschriften: Traité de la Dévotion (Quevilly 1675); Apologie pourla morale des Reformez, ou défense de leur doctrine touchant la justification, la persévérance des vrais Saints (Quevilly 1675); Traité de la puissance de l'Eglise, dans lequel on découvre la source de cette puissance etc. (Quevilly
1677); Les devoirs de la persévérance en deux Sermons (Rott. 1682); Préservatif contre le changement de réligion, ou idée juste et véritable de la réligion Catholique romaineopposéeauxportraitsflatezquel'onenfait (La Haye 1682), eenweerlegg i ng van Bossuet: Exposition de la doctrine; La Politique du Clergé de France, ou Entretiens curieux de deux catholiques Romains, l'un Parisien et l'autre Provincial, sur les moyens dont on se sert aujourd'huy pour détruire la Réligion Protestante dans ce Royaume (La Haye 1682) anon i em; Les derniers efforts de l'inocence affligé (La Haye 1682) anoniem; Examen de l'Eucharistie de l'Eglise Romaine, divisé en six traités (Rott. 1682); Abrégé de l'histoire du concile de Trente, avec un discours contenant les reflexions historiques sur les conciles et particulièrement sur la conduite de celuy de Trente, pour prouver que les Protestants ne sont pas obligez à se soumettre à ce dernier Concile (Genève 1682, 2 vol., Amsterdam 1683); Histoire du Calvinisme et celle du Papisme mises en parallele, ou Apologie pour les Réformateurs, pour la Réformation et pour les Réformez, divisée en quatre parties: contreMons. Maimbourg (Pierre Bayle) (Rott. 1683, 4 vol.) anoniem; Le Jansenisme convaincu de Vaine Sophistiquerie: ou examen des reflexions de M. Arnaud (Amst. 1683); L'esprit de M. Arnaud, tiré de sa conduite et de ses écrits etc. (Deventer 1684, 2 vol.); Justification de la morale des Reformez contre les accusations de Monsieur Arnaud, repandus dans tous ses ouvrages et particulièrement dans le renversement de la Morale de Jesus Christ par les Calvinistes et dans le calvinisme convaincu de nouveau de dogmes impies (La Haye 1685); Prejugez légitimes contre le papisme, ou l'on considére l'Eglise romaine dans tous ses dehors (Amst. 1685); Levray système de l'Eglise et la véritable analyse de la foy: ou sont dissipées toutes les illusions que les controversistes modernes prétendus catholiques ont voulu faire etc. Pour servir principalement de reponse au livre de Monsieur Nicole intitulé les Pretendus Reformez convaincus de Schisme etc. Avec une reponse abregée au livre de Monsieur Ferrand contre l'auteur (Dordrecht 1686); L'Accomplissementdes Propheties ou la Delivrance prochaine de l'Eglise. Ouvrage dans lequel est prouvé que le Papisme est l'empire Antichretien, que cet empire n'est pas éloigné de sa ruine etc. par S(ieur) P(ierre) J(urieu), P(rofesseur) en Th(eologie) à R(otterdam), (Rott. 1686); holl. vertaling Utrecht 1688); Lettres Pastorales adressées aux fidéles de France qui gemissent sous la captivité de Babylon. Ou sont dissipées les illusions que Monsieur de Meaux dans sa lettre pastorale et les autres convertisseurs emploient pour séduire, et ou l'on trouvera aussi les principaux événements de la présente persécution (Rott. 1686-1696); Suite de l'Accomplissement des Propheties, ou amplification des Preuves historiques qui font voir que le Papisme est l'Antichristianisme (Rott. 1687); Présages de la décadence des empires, ou sontmelées plusieurs observations curieuses touchant la Réligion et les affaires du Temps (Mekelbourg 1688); Traité de l'unité et les points fondamentaux contre Monsieur Nicole (Rott. 1688); La foy réduite à ses véritables principes (Rott. 1688); Traité de la nature et de la Grace, ou du Concours général de la Providence et du Concours particulier de la Grace efficace (Rott. 1688); Jugement sur les méthodes rigides et relachées d'expliquer la Providence et la Grace (Rott. 1688); Soupirs de la France esclave qui aspire après la liberté (Amst. 1689, 2e edit. Amst. 1699); Examen d'un libelle contre la Religion, contre l'Etat en contre la révolution d'Angleterre,
intitulé: Avis important (La Haye, 1691); Apologie duS. Jurieu, pasteur et Prof, en Theol. adressée aux pasteurs et conducteurs des eglises Wallonnes des Pays-Bas (La Haye 1691); Informations pour nos Seigneurs les Etats et Instructions sur ce qui s'est passé au Synode de Ziericzee, pour les églises qui doivent composer le Synode suivant (1692); Seconde Apologie pour Mons. Jurieu, ou Reponse à un libelle sans nom presenté aux Synodes de Leyde et de Naerden, sous le titre de Lettre à Mess, les ministres et anciens qui composent le Synode assemblé à Leyde du2 May1691 (Rott. 1692); Nouvel avis au petit auteur, des petits livrets consernant ses lettres sur les differents de Mr. Jurieu et de Mr. Bayle (Amst. 1692); Défense de la doctrine universelle le l'Eglise et particulièrement de Calvin et des Reformez sur le principe et le fondement de la foi, contre les imputations et les objections de Monsieur Saurin (Rott. 1695); La réligion du Latitudinaire avec l'apologie pour la Sainte Trinité, appelée l'hérésie des trois dieux (Rott. 1696); Rélation de tout qui s'est fait dans les affaires de la Réligion Reformée et pour ses interets depuis le commencement des Negotiations de la paix de Reswik (Rott. 1698) anoniem; Traité historique contenant le jugement d'un Protestant sur la théologie mystique, sur le Quietisme etc. (s.l. 1700); Rélation des Sociétés établis en Angletterre et en Irlande (Rott. 1701); Histoire critique des Dogmes et des Cultes bons et mauvais, qui ont été dans l'Eglise depuis Adam jusqu'à Jesus Christ: ou l'on trouve l'origine de toutes les Idolatries de l'ancien Paganisme expliquées par rapport à celles des Juifs (Amst. 1704); Pensées diverses sur la Mort, Ecrites par feu Mons. Jurieu dans le dernier temps de sa vie (Rott. 1713).
Zijn portret is o.a. door J. Gole en door Adr. Schoonebeeck in zwartekunst gegraveerd.
Zie: Haag, France ProtestanteV1,104; Petit, Repertorium 1350; Nederl. Arch. Kerkgesch. N.S. VII (1910) 303.
Mirandolle