Bruggen. De in 1599 gebouwde schipbrug heeft in steeds vernieuwde vorm tot 1948 dienst gedaan, waarna op die plaats het huidige voetveer werd gelegd.
De spoorbrug uit 1885-'86 werd in 1940 en opnieuw in 1945 verwoest, waarna tot 1983 een militaire hulpbrug dienst heeft gedaan. In 1983 ontstond op de fundamenten van de oude spoorbrug de huidige dubbelsporige stalen vakwerkbrug.
De Raambrug (Sluisstraat ong.) is een kleine ijzeren ophaalbrug over de Buitengracht, oorspronkelijk gebouwd omstreeks 1860 toen de IJssel via de buitengracht een verbinding kreeg met het Overijssels Kanaal. In zijn huidige vorm zal ze uit omstreeks 1930 stammen.
De Drakenbrug (Singel ong.) is een stenen boogbrug met neorenaissance-vormen, gebouwd in 1887 in het kader van de aanleg van het Rijsterborgherpark. In de verhoogde spoorbaan kwamen er drie spoorwegviaducten, waarvan die bij de Boxbergerweg en bij de Brinkgreverweg hun oorspronkelijke vorm uit 1919 hebben behouden; ze hebben geklonken vollewands I-profielen en met graniet beklede keermuren.
Na afweging van drie mogelijkheden werd besloten de oprit van de Wilhelminabrug (Emmastraat ong.) te leggen op de in 1934 gedempte oude haven. Daar bouwde men tussen 1939 en 1943 de stalen boogbrug met hoedvormige liggers over de IJssel; deze brug is na vernieling in 1945 in oude vorm hersteld.