Monumenten in Nederland: Gelderland

Sabine Broekhoven, Chris Kolman, Ben Olde Meierink, Ronald Stenvert en Marc Tenten (2000)

Gepubliceerd op 02-01-2020

Bedrijfsgebouwen in Nijmegen

betekenis & definitie

De voorm. garage Moll (Van Welderenstraat 100-104) , gebouwd in 1909 voor L.A. Moll naar ontwerp van O.

Leeuw, is een zeer vroeg voorbeeld van een garage. Het gebouw doet denken aan een woonen winkelpand.De begane grond van het linker deel van het pand werd al snel bij de garage getrokken en naar plannen van O. Leeuw bijpassend verbouwd. Het in jugendstil-vormen uitgevoerde pand, dat nu een winkelbestemming heeft, is voorzien van aardige vogelmotieven boven de verdiepingsvensters. De voorm. Nijmeegse Radio Centrale (Van Gentstraat 56-58) is in 1933 tot stand gekomen door verbouw van een uit 1921 daterende werkplaats met trafohuisje. Naar ontwerp van B.J.

Meerman en J. van der Pijll kreeg het een gevel in de vormen van de Nieuwe Zakelijkheid. Het woonhuisgedeelte dateert eveneens uit 1933. De voorgevel van het sinds 1977 als praktijkruimte voor een orthodontist dienende gebouw is in 1992 zoveel mogelijk in de staat van 1933 teruggebracht. Van de gloeilampenfabriek Splendor resteert het voorm. kantoorgebouw (St.-Annastraat 198) uit 1927, naar een ontwerp in zakelijk-expressionistische vormen van C. van Pothoven. Het benzinestation Muldersweg 16-16A is in 1936 gebouwd voor Caltex (Texaco) naar ontwerp van B.J. Meerman en J. van der Pijll in de stijl van het functionalisme. Opvallend zijn de ver uitstekende, cirkelvormige luifel en de hoge, overhoeks geplaatste, lichttoren met koperen naald.

De in staal en opaalglas uitgevoerde lichttoren was nodig omdat het station 24 uur per dag was geopend. De in gebrandschilderde letters uitgevoerde naam ‘Auto Palace’ is verdwenen. Vanwege een wijziging van de verkeerssituatie werd het benzinestation in 1977 gesloten. De kiosk, het kantoor en de garageruimte zijn rond 1991 gerestaureerd naar plannen van K. van Lith, die hier zijn architectenbureau vestigde.