Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Confrontatiefrequentie

betekenis & definitie

confrontatiefrequentie is een getal, dat aangeeft hoe vaak een persoon binnen een bepaalde periode met een specifieke mediumeenheid of met verschillende mediumeenheden wordt geconfronteerd, dan wel met een door een concrete communicatie-uiting ingenomen gedeelte hiervan.

Deze frequentie kan ook verbaal worden aangegeven, b.v. geregeld, ongeregeld of sporadisch.

Meerdere confrontaties komen tot stand:

a. Doordat één persoon meerdere keren met één en dezelfde mediumeenheid resp. communicatie-uiting wordt geconfronteerd. (NB: Dit is tegenwoordig niet alleen mogelijk bij gedrukte media

buitenobjecten en vervoermiddelen, maar ook bij op recorders opgenomen radio- en TV-programma’s. Bij de persmedia spreekt men dan van hanteringsfrequentie. Het begrip leesdagen is het aantal verschillende dagen, waarop eenzelfde mediumeenheid is gelezen of ingezien, ongeacht de hanteringsfrequentie per dag).

b. Doordat één persoon met verschillende eenheden van hetzelfde medium wordt geconfronteerd.
c. Doordat één persoon met verschillende media resp. communicatie-uitingen wordt geconfronteerd.

Het aantal confrontaties van alle bereikte personen kan in een frequentie-overzicht worden verwerkt de confrontatiefrequentie-distributie. Men kan ook met gemiddelden werken door het totale aantal medium- of reclameconfrontaties te delen door het netto medium- of netto reclamebereik. Toegepast op een mediumeenheid, een medium of verschillende media resulteert dit in de (gemiddelde) ‘medium-konfrontatiefrequentie’ (MKF); op een reclame-uiting in de (gemiddelde) 'reclame-konfrontatiefrequentie' (RKF).

< >