Schilder. * te Meersburg, ✝ 1451 te Keulen, alwaar hij van 1442 na te wijzen is. Een der stichters, tevens voorn. figuur, der zgn. Keulsche schilderschool.
Zijn artistieke afkomst ligt geheel in het duister en met moeite kan men in zijn spaarzaam bewaarde werken een ontwikkelingsgang bespeuren. Deels Ital. (fra Angelico), deels Ned. (Rogier van der Weyden) invloeden schijnen hem gevormd te hebben. Zijn devote kunst is vol frissche levenskracht.
Zijn hoofdwerk, het „Dombild” te Keulen, is koen en gedurfd van opbouw, maar veel dieper en verinnerlijkter verschijnt hij ons in zijn .,Opdracht in den Tempel” te Darmstadt, waarin bovendien de harmonisch afgewogen, prachtig gesloten compositie en het rijke, beheerschte kleurenpalet hem laten zien als een der grootste meesters der 15e eeuw. Lit.: O. Foerster, Die Köln. Malerei v.
Meister Wilhelm bis St. L. (1923). Schretlen.