Jelle te Kampe

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 22-05-2020

Cold Calling

betekenis & definitie

Cold calling is het onaangekondigd en ongevraagd benaderen van personen die nog geen relatie hebben met de onderneming. Het is een Engelse term die veel binnen de sales en marketing wordt gebruikt.

Cold calling is een manier van persoonlijke verkoop, doorgaans gebeurt dit via de telefoon. Doordat de persoon onaangekondigd wordt gebeld en het dus niet verwacht, is het voor veel marketeers een lastige, en soms zelfs onaangename manier van verkopen.

Cold calling komt nog veel voor binnen de recruitment branche. Consultants bellen personen op die zij nog niet kennen, met het doel om ze aan hun netwerk toe te voegen en later te kunnen bemiddelen bij het vinden van een nieuwe baan. Ook kan het zijn dat ze naar aanleiding van een openstaande vacature bellen, het doel is dan deze in te vullen en daar een marge op verdienen.

Indien je wil starten met verkoop op deze manier, is het belangrijk voor je succes dat je start met een goede voorbereiding. Zorg dat je weet hoe je het gesprek gaat openen, maar zorg dat het niet klinkt alsof je een script voorleest. Daarnaast zorg ervoor dat je niet te veel spreekt, met het stellen van vragen kom je er namelijk achter hoe de bedrijfsvoering in elkaar steekt. Hierdoor kun je de pitch van het aanbod specificeren op de business van de klant. Je kunt starten met een (gekochte) database waar personen in staan die al door bepaalde kenmerken gelabeld zijn, als mogelijke geïnteresseerden voor een bepaald aanbod.

Belangrijke voetnoot, het inzetten van cold calling voor effectendiensten en aandelen is in Nederland verboden.