XYZ van Amsterdam

J. Kruizinga, Gerrit Vermeer (2002)

Gepubliceerd op 22-06-2018

Weesperpoortbrug

betekenis & definitie

Weesperpoortbrug - Oorspronkelijk een stenen welfbrug* voor de Weesperpoort* over de Buitensingel* voor het tegenwoordige Rhijnspoorplein. De brug was vier meter breed, had negen stenen gewelfde doorgangen en twee iets bredere doorvaarten. Boven iedere doorvaart was een houten ophaalbrug; de gehele brug werd door een hamei of hekkenpoort afgesloten. In 1801 werd de brug vernieuwd en tot zeven meter verbreed; zij had toen acht doorgangen.

Naar ontwerp van B. de Greef werd zij in 1865 weer vernieuwd, kreeg elf overspanningen en twee doorvaarten van vijf en een halve meter breedte. Zij werd in 1884 aanmerkelijk ingekort: aan de zijde van het Weesperpoortstation* vervielen twee en aan de stadszijde drie overspanningen. Nadat zij in 1903, 1911 en 1921 was verbreed en versterkt, kreeg zij in 1943 de huidige vorm. Nu is zij 34 meter breed en rijk voorzien van beeldhouwwerk, o.a. een poorter en een poorteres en drie data die belangrijk zijn voor de historie van de Spoorwegen: 1839 (de stoomloc d'Arend), 1908 (de eerste elektrische trein) en 1934 (de eerste diesel-elektrische trein).

LIT. J.H. Kruizinga, Amsterdam, stad der duizend bruggen, 1973, 147.

< >