Klipper Stad Amsterdam - Klippers werden in de tweede helft van de 19de eeuw gebruikt als snelle zeil-vrachtschepen tot het moment dat de stoomschepen opkwamen. Bij gunstige wind bereikten ze wel snelheden van 17 knopen, dat is circa 33-35 km per uur. In 1854 werd in Amsterdam bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen (later Werkspoor*) op Oostenburg* de eerste ijzeren klipper gebouwd: de Amsterdam. Tijdens een orkaan verging deze in 1866 bij het eiland Sint Helena. De klipper Stad Amsterdam, naar historisch model gebouwd van 1997 tot medio 1999, is een echt schip.
Geen replica, zoals het VOC-schip Amsterdam* bij het Scheepvaartmuseum*. De Stad Amsterdam kan echt varen. Het schip, naar ontwerp van diverse 19de-eeuwse Nederlandse klippers, werd door 135 langdurig werkloze jongeren in nog geen drie jaar gebouwd. Het schip is 78 meter lang en heeft 29 zeilen. De kosten, 35 miljoen, werden betaald door de gemeente en Uitzendbureau Randstad. Op de hele wereld is er nog maar één andere klipper, de Cutty Sark, een legendarisch schip dat met zijn theetransporten naar China alle records brak. Met een 24-koppige bemanning bevaart de Stad Amsterdam nu de wereldzeeën. In augustus 2000 voerde de stalen driemaster de parade van grote schepen aan in SAIL* Amsterdam 2000 en in 2001 deed de klipper mee aan de vermaarde Cutty Sark Race, de eerste officiële zeilwedstrijd van het schip.
LIT. Peter-Paul de Baar, Clipper Stad Amsterdam, O.A. 2000, 194.