X-Y-Z der Muziek

Casper Höweler (1939)

Gepubliceerd op 02-12-2020

JUNGLE-STIJL, of Growl

betekenis & definitie

Een schorre bespelingwijze van trompet of trombone, ook klarinet e.a. instrumenten in Jazzmuziek o.a. in Duke Ellington's orkest tot een hoogen trap van perfectie gebracht door de trompettisten Bubber Miley (♰), Charles Williams en Art Whetsel, en den trombonist Joe Nanton. Het doel is: aan de gevoels-expressie een maximum aan expansie te geven.

De Jungle-stijl is een uiterste op het gebied der Jazz‘intonaties’. Niet het gebezigde timbre-materiaal op zichzelf, maar de wijze, waarop dit wordt aangewend, bepaalt naar de wetten der Jazzmuziek in vele gevallen de klank-schoonheid. De moderne ‘growl’ is, in al zijn felheid, een volkomen evenwichtige en beheerschte voordrachtsvorm met een eigen, vaak zeer sterke bekoring; het verheft zich ver boven de grove onbedwongen schorre klankuitspattingen, soms met ‘komischen’ inslag, in de lawaaierige pseudo-jazzmuziek van weleer (zie: ‘Jazz’, Geschiedenis). Men luistere naar: ‘Take it Easy’ (Br. A 500244), ‘East St. Louis Toodle-OO’ (H.M.V.

B 4958), ‘Saturday Night Function’ (H.M.V B. 4956), ‘Black and Tan’ (Parl. 85190 of H.M.V. B 6356), ‘The Mooche’ (Br. A 500190), ‘Echoes of the Jungle’ (H.M.V B 6066), ‘Harlem Speaks’ (Decca M-438), door Ellington en zijn Orkest. De blanke trompettist Muggsy Spanier munt eveneens uit in dezen stijl. Men hoore hem in ‘Lonesome Road’ door Ted Lewis (Col. CB-63).

De negerzangeres Adelaide Hall beoefent den ‘jungle-stijl’ vocaal. Men luistere naar Ellington's ‘Creole Love Call’ (H.M.V-B 6252), ‘Blues I love to Sing’ (H.M.V B 4966). ‘The Mooche’ (Parl. R-1615) en ‘Hot and Bothered’ (Parl. R 582) bevatten eveneens vocalen growl.P.

< >