Duits automobielconstructeur (Karlsruhe 26 Nov. 1844-Ladenburg 4 Apr. 1929), door velen als de uitvinder vandeautomobiel beschouwd — hetgeen iets te ver gaat, aangezien de automobiel als het ware gegroeid is uit verschillende uitvindingen —, verloor reeds op zijn 2de jaar zijn vader, die machinist was en die de moeder in vrij behoeftige omstandigheden achterliet. Niettemin werd de jongen in staat gesteld, de Polytechnische School te bezoeken, waar hij machinebouw studeerde.
Hij trad daarop in dienst aan de Maschinenbaugesellschaft Karlsruhe. In de avonduren werkte hij aan plannen voor een door stoom gedreven wagen, die zonder rails, dus op de wegen zou moeten rijden. Hij wist niet dat dergelijke voertuigen al in Engeland reden, anders zou hij wellicht met plannen en al het Kanaal zijn overgestoken. Nu ging hij in 1866 naar Mannheim, waar hij bij de firma Joh. Schweizer Sr als constructeur in dienst trad, maar twee jaar later reeds trok hij naar Pforzheim om bij de gebrs. Beuleiser aldaar machines en bruggen te gaan ontwerpen.
In 1871 keerde Benz naar Mannheim terug waar hij een kleine werkplaats opende. De gedachte aan zijn stoomwagen liet hem niet los, maar van lieverlede kwam hij tot de slotsom, dat de omstandigheden tegen hem waren en uit practische overwegingen liet hij deze plannen varen, construeerde een stationnaire gasmotor, welke een succes werd en zijn werkplaats tot bloei bracht. Zo ontstond de Mannheimer Gasmotorenfabrik A.G., welke tweetactmotoren van 1, 2 en 4 pk vervaardigde. Maar Benz’ hart was bij de door een motor voortbewogen wagen, en toen hij naar de mening van zijn commissarissen te veel aandacht aan die plannen besteedde, trok hij zich uit de onderneming terug en richtte de Benz & Co Rheinische Gasmotorenfabrik Mannheim op. Daar ontstond een kleine viertactmotor, bestemd om de motorwagen van Benz voort te bewegen. In het voorjaar van 1885 maakte deze eerste Benz-auto (een driewieler) zijn eerste proefrit op de binnenplaats van de fabriek; en op 2g Jan. 1886 werd daarop het Duitse patent no 37435 verleend.
Toen kort daarop ook de buitenlandse patenten werden verkregen begon Benz met de vervaardiging van de eerste „serie” automobielen, welke slechts 3 stuks bedroeg. De eerste koper in 1887, was de Fransman Emile Roger, die later in Parijs vertegenwoordiger der Benz-auto’s werd en niet weinig tot de groei van het automobilisme heeft bijgedragen. Enige successen in Franse wegwedstrijden openden velen de ogen voor de mogelijkheden welke de automobiel bood, en van die tijd af was ook het succes van Benz en zijn product verzekerd. Op 14 Dec. 1914 verleende de Technische Hogeschool te Karlsruhe hem de titel van dr ir honoris causa.H. LEVY