Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Consumentenproduct(en)

betekenis & definitie

Consumentenproduct(en) is het in de marketing algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee de aangeboden producten, goederen, of diensten op de consumentenmarkt wordt aangeduid, die bedoeld zijn voor het in de privésfeer invulling geven aan behoeften, wensen en eisen van de individuele persoon, of het huishouden.

Ook wel genoemd: consumptiegoed(eren).

Zie ook: behoefte(n), consument, consumentenprijs, dienst, goed, huishouden, marketing, markt en product.

Hierbij wordt onderscheid gemaakt op basis van de tijdsduur van het genot, te weten duurzaam en niet-duurzaam gebruik. De duurzame goederen worden aangeduid als ‘gebruiksgoed’ en de tweede categorie als ‘verbruiksgoed’. Zie ook: duurzaam.

Ook op het niveau van het product wordt onderscheid gemaakt, te weten in:

•‘Convenience goods’: Bij de afnemers (zeer) bekende producten, of diensten, waarvoor deze zich voor de afname weinig inspanningen wensen te getroosten, ook wel aangeduid met ‘boodschappen doen’.
•‘Shopping goods’: Bij de afnemers bekende producten, of diensten, waarvoor deze zich voor de afname enige inspanningen wensen te getroosten, met name ten aanzien van de selectie, ook wel aangeduid met ‘winkelen’.
•‘Specialty goods’: Bij de afnemers minder, of niet via persoonlijke ervaringen, bekende pro-ducten, of diensten, dan wel producten, of diensten met een (zeer) kapitaalsintensief ka-rakter, waarvoor deze zich voor de afname bepaald (grote) inspanningen wensen te getroos-ten, met name ten aanzien van de selectie, ook wel aangeduid als ‘aankopen doen’.

Tags: aankopen doen – behoefte(n) – boodschappen doen – consument – consumentenprijs – consumptiegoed(eren) – convenience goods – dienst – duurzaam – gebruiksgoed goed – huis-houden – marketing – markt – product – shopping goods – specialty goods – verbruiksgoed – winkelen.

< >