Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 06-02-2018

Ambulante handel

betekenis & definitie

Ambulante handel is het algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee de specifieke detailhandelsvorm wordt aangeduid, die gekenmerkt wordt door het ontbreken van een vaste vestigingsplaats.

Zie ook: non-store retailing en pop-up store.

Het betreft de handel, zoals deze door kooplieden wordt bedreven op bijvoorbeeld warenmarkten, via ‘kofferbakverkopen’, of ‘braderie’ standplaatsen op de openbare weg. Het kan ook een mobiele uitwerking zijn van een gewoon winkelbedrijf, zoals op het water als de zogenaamde ‘parlevinkers’, die hun afgestemde producten aanbieden aan de consumenten op de binnenschepen en de pleziervaart. Of zoals door ‘venters’ en ‘wijkrijders’ geschiedt, onder meer via de zogenaamde rijdende winkels.

Tevens wordt tot dit begrip behorend gerekend de telefonische verkoop en de verkoop via de postorderbedrijven, alsmede via automaten. Door de toename van de e-commerce, met haar verkoop via internet en levering via post- en pakketdienstverleners, zouden die postorderbedrijven niet meer als ambulante handel aangemerkt moeten worden. In de plaats daarvan verdient het een eigen status als e-commerce.

< >