Toen door de Renaissance de belangstelling voor de Ouden (Grieken en Romeinen) weer was opgewekt, ontstond er ook onder de opvoedkundigen een nieuwe richting: men wilde de oude talen tot grondslag nemen voor een algemeen menselijke (= humane) ontwikkeling; zij achtten zulk een grondslag van kennis noodzakelijk zowel voor ieder, die op algemeene ontwikkeling aanspraak wilde maken, als voor hen, die zich meer in het bijzonder op een of ander vak der wetenschap wenschten toe te leggen. Die algemene vakken van de kennis der Ouden (klassieken) noemde men de humaniora, en wel: spraakkunst, redekunst, dichtkunst, Grieksch en Latijn.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk