grieksch wijsgeer uit Samos, volgeling van Parmenides (zie ald.), met wiens leer hij in het algemeen overeenstemt. In afwijking daarvan beweert hij, dat het ééne bestaande onbeperkt is; onbeperkt moet het zijn, om altijd te kunnen bestaan.
Daarbij verklaarde hij het echter uitdrukkelijk voor onlichamelijk; had het uitgebreidheid in de ruimte, dan zou het ook deelen hebben en was het derhalve niet één. Voorts bestaat er geen beweging, omdat er geen ledige ruimte (d. w. z. ruimte voor beweging) is; een ledige ruimte zou iets nietbestaands zijn en dat kan er niet wezen. De beide stellingen van M., dat beweging niet zonder ledige ruimte en dat een werkelijk bestaan der lichamen niet zonder onverstoorbare gedaante en vastheid mogelijk is, zijn daarom van beteekenis geworden, wijl zij het atomisme deden ontstaan, dat juist deze door M. verworpen onderstellingen aannam en daardoor een physica mogelijk maakte, die gedeeltelijk overeenkwam met de eischen der eleatische philosophie. Misschien is M. dezelfde, die met de vloot der Samiërs een overwinning op de Atheners behaalde; hij bloeide omstreeks 440 v. Chr.