Gepubliceerd op 17-02-2021

Hamburg-amerikalijn

betekenis & definitie

een in 1847 te Hamburg opgerichte en daar nog gevestigde stoomvaartmaatschappij, onder de iirma „Hamburg-Amerikanische Paketfahrt-Aktien-Gesellschaft”; zij opende de eerste duitsche transoceanische stoomvaartlijn (1856); aanvankelijk met twee schepen begonnen, is zij thans in beschikbare laadruimte de grootste reederij der wereld. Naast de hoofdlijn Hamburg—New-York (thans 1 maal per week sneldienst, 1 tot 2 maal per week postdienst) werden allengs verbindingen met Baltimore (3 tot 4 maal ’s maands), Philadelphia (3 maal ’s maands), West-Indië en Mexico (8 lijnen, 8 diensten per maand) geopend.

Daarbij kwamen in 1892 nog de dusgenaamde Hansalijnen tusschen Hamburg en Montreal respectievelijk (in den winter) Portland (3 maal ’s maands), tusschen Hamburg en Boston (2 maal per maand), tusschen Hamburg en Nieuw-Orleans (2 maal per maand) en tusschen Hamburg en Galveston (eens per maand) verder de Scandialijn tusschen Stettin en New-York (2 maal per maand) en een lijn .tusschen Genua en de La Plata (2 maal per maand). Bovendien onderhoudt de H. sinds 1898 in gemeenschap met de Noordduitsche Lloyd een stoomvaartdienst op Oost-Azië, die een door het duitsche rijk gesubsidieerde, hoofdzakelijk voor passagiers en ijlgoederen bestemde rijkspost (2 maal ’s maands) en een vrachtdienst (2 of 3 maal ’s maands) omvat. In 1897 heeft de H. de schepen der Hamburg— Calcutta lijn aangekocht; in 1898 heeft ze ook de Kingsin-lijn der Duitsche Stoomvaartreederij overgenomen. In gemeenschap met een duitsche en engelsche reederij wordt bovendien door haar nog een vrachtdienst van New-York op Oost-Azië onderhouden. In Juli 1900 werd een maandelijksche dienst op de zuidbraziliaansche havens Para en Manaos georganiseerd; in Oct. 1900 werden de lijnen der Hamburgsche reederij de Freitas & Co. naar Midden- en Zuid-Brazilië en de La Plata aangekocht. Sinds 1901 onderhoudt de firma in Oost-Azië een kustvaartdienst tusschen Kanton, Hong-kong, Sjang-hai, tusschen Sjang-hai en Han-kou (Jant-se-dienst) en tusschen Sjang-hai, Tsing-tave, Tsji-foe en Tien-tsin, terwijl sinds Febr. 1902 ook een dienst van Hong-kong over Japan naar Wladiwostok is georganiseerd.

Sinds begin 1902 eindelijk bestaat een dienst dezer firma tusschen New-York en de oostelijke deelen der Middellandsche zee (Konstantinopel, Odessa). In Europa worden Emden, Havre, Cherbourg, Boulogne, Plymouth, Southampton, Great-Grimsby, Antwerpen, Rotterdam, Kopenhagen, Lissabon, Oporto, Coruiia, Vigo en Gibraltar door de schepen dezer maatschappij aangedaan; sinds 1 April 1902 bestaan ten slotte sleepdiensten op de Rijnhavens. In de lijn op New-York zijn sinds 1890 een viertal stoomschepen in de vaart gebracht, die met betrekking tot snelheid tot de beste behooren die bestaan, terwijl een dier schepen, de in Juli 1900 te water gelaten „Deutschland”, met zijn 35.600 paardenkracht, zijn 23l/2 zeemijlen per uur en zijn geheele inrichting in elk opzicht het sterkste, snelste en mooiste schip der wereld kan worden genoemd (prijs 12 millioen mark). De 127 schepen der maatschappij hadden Maart 1902 tezamen een brutoinhoud van 630.091 registerton, en de machinerieën hadden ongev. 400.000 paardenkracht. De geheele vloot der maatschappij bestond in Maart 1902 uit 127 zeeschepen en 152 rivierstoombooten, lichters enz., met tezamen 661.355 registerton. In 1901 werden op de gezamenlijke lijnen vervoerd: 211.617 personen (tegen 115.997 in 1891) en 4.252.000 kubieke meter vrachtgoederen (tegen 989.443 kub. m. in 1891).

De maatschappij heeft ongeveer 16.000 personen in dienst; de bemanning der schepen bedraagt tezamen 8900 personen. Het kolenverbruik beliep in 1901: 800.000 ton, tot een bedrag van 14 millioen mark. De inkomsten en de uitgaven bedroegen in 1901 elk 99 millioen mark. De maatschappij organiseert sinds 1891 ook allerlei rondreizen en pleiziervaarten naar alle deelen van den aardbol.

< >