Gepubliceerd op 29-01-2021

François joseph fetis

betekenis & definitie

Belgisch muziekgeleerde, geb. 25 Mrt. 1784 te Mons, waar zijn vader organist was, werd door deze opgeleid, kwam in 1800 op het parijsche Conservatorium, werd in 1811 organist en hoogleeraar aan de muziekschool te Douai, in 1818 hoogleeraar aan het .conservatorium te Parijs, richtte in 1827 de „Revue musicale” op, ’t eerste tijdschr. v. muziek in Frankrijk en weldraeenautoriteit; van 1833 tot zijn dood, 26 Maart 1871, was hij directeur van het conservatorium te Brussel. Zijn hoofdwerk is : Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique (8 dln., Brussel 1838 11, en Parijs 1860 65, met supplement van Arthur Pougin, 2 dln., 1878 —81), een werk dat nog steeds de grondslag der muzikale lexicographie vormt. F. leverde ook tal van kompositiën voor kerk, kamer, en schouwburg. Zijn opera’s: VAmant et Ie mari en La Vieille werden herhaaldelijk opgevoerd (theater Feydeau). V'oorts moeten vermeld zijn : Méthode élémentaire et abrégée d'harmonie et accompagnement (1824,) Traité de la fugue et du contrepoint (1825), Traité de l'accompagnement de la partition (1829), Sol figes progressifs, met accompagnement van de piano (1827), Éevue musicale, (1827—1834), la Musique mise à la portée de tout le monde (1830), Manuel des principes d.e musique (1837), Mintuel des jennes eompositeurs, des chefs de musique. militaire el des directeurs d’orcheslre (1837), Méthode des méthodes de piano (1837), Ksquisse de fhistoire de l’harmonie (1840), Traité complet de la théorie et de la pratique de Vharmonie (1844), Traité élémentaire de musique (1831—1832), VHistoire générale de. la musique de.pnis les temps les jdiis anciens jusqiéa nos jours (onvoltooid). Zijn echtgenoote, Adélaïde Louise Oathérine Robert, geb. te Parijs, 1792, over). 1866, bewerkte onder toezicht van F. een fransche vertaling' van Stafford’s „Geschiedenis der muziek”.

< >