(Fr.: couple; Du.: Querverband; Eng.: transversal structures), bij een schip de combinatie van verbanddelen die moeten verhinderen dat de dwarsdoorsneden vervormen en daarbij hoge spanningen ondervinden onder invloed van waterdruk en van inwendige gewichtskrachten van bijv. lading, brandstof en machine-installatie.
Aangezien een hoge golfberg het schip kan treffen ter plaatse van een leeg, of een diep golfdal ter plaatse van een zwaar beladen ruim, kan het dwarsverband aan hoge en steeds wisselende belastingen worden blootgesteld. Het dwarsverband wordt gevormd door de kragen, kimknieplaten, spanten en gesteunde dekbalken. De profielen werken daarbij samen met de beplatingen waarop zij zijn bevestigd: huid, binnenbodem en dekken.
In de bruggenbouw wordt dwarsverband aangebracht tussen de hoofdliggers van vakwerk- en plaatstalen bruggen tegen de onderlinge verplaatsing of verdraaiing ten opzichte van elkaar door centrifugale krachten, laterale windkrachten of onsymmetrische belasting bij tweebaansverkeer.