Schepsel. Unaquaeque... creatura habet propriam speciem, secundum quod aliquomodo participat divinae essentiae similitudinem, S. THOMAS, SUM.
THEOL. I, Q. 15, A. 2, C., Ieder schepsel heeft zijn eigen aard, in zoover het door deelhebben op een of andere manier gelijkvormig wordt met het goddelijk wezen, THEOL. SUM. X, 443. — Nulla ... creatura est suum esse, sed est habens esse, S. THOMAS, II QUEST. QUODLiB.
A. 3, C. Geen enkel schepsel is zelf zijn zijn, integendeel heeft het zijn. — Inter Deum et creaturam non est similitudo per convenientiam in aliquo communi, sed per imitationem; unde creatura similis Deo dicitur, sed non convertitur; S. THOMAS, COMMENT, IN I SENT. D. 33, Q. I, A. 4, AD 6, Tusschen God en de schepselen is er geen gelijkenis door overeenkomst in iets gemeenschappelijks, maar wel door nabootsing en zoo wordt het schepsel wel aan God gelijk genoemd, het tegendeel geschiedt echter niet. — Creatura distat a Deo in infinitum, Het schepsel staat oneindig ver van God af. — Nulla creatura habet talem hahitudinem ad Deum, per quam possit divina perjectio determinari, S. THOMAS, QU. DISP.
DE VERITATE Q. 2, A. XI, C., Geen enkel schepsel staat tot God in zulke verhouding, dat de goddelijke volmaaktheid er door zou beperkt worden. — Impossibile est quod alicui creaturae conveniat creare neque virtute propria neque instrumentaliter sive per ministerium, S. THOMAS, SUM. THEOL. I, Q. 45, A. 5, C., Een schepsel kan het niet toekomen te scheppen, hetzij dan uit eigen kracht, hetzij als werktuigelijke oorzaak of in opdracht van een ander.
CREDENTITAS
Geloofvergendheid, geloofsverplichting.